Hur Reggio Emilia filosofin relaterar till Lpfö98 – barnsyn, kunskapssyn och mål för verksamheten
Abstract
Sammanfattning: Syftet med arbetet är att med hjälp av litteratur och observationer försöka
tydliggöra hur man kan arbeta utifrån inspiration från Reggio Emilia och hur Reggio Emilia
filosofin relaterar till läroplanen för den svenska förskolan, Lpfö98.
Huvudfrågan i arbetet är; Hur relaterar Reggio Emilias pedagogiska filosofi till Lpfö98?
Jag försöker finna svar på frågan genom litteratur och genom två observationer på Reggio
Emilia inspirerade förskolor i Sverige. Observationerna har jag analyserat för att kunna se
vilka eventuella möjligheter och hinder det finns med att arbete utifrån inspiration från Reggio
Emilia filosofin i den svenska förskolan idag.
Det resultat jag kommit fram till är att Lpfö98 och Reggio Emilia har liknande övergripande
mål, där förskolan som demokratisk verksamhet utgör grunden och att en demokratisk
förskola förutsätter att man ser olikheter och delaktighet som centrala värden. Vidare har jag
funnit en stor skillnad i hur Lpfö98 och Reggio Emilia filosofin tänker kring mål för
verksamheten, där jag ser att Lpfö98 har en mycket mer detaljerad formulering. Jag finner
också en skillnad i hur mycket Lpfö98 och Reggio Emilia filosofin betonar det rika och
komptenta barnet.
Arbetet försöker belysa hinder och möjligheter med att inspireras av olika pedagogiska
förhållningssätt, i detta fall genom att se till Reggio Emilia filosofin. Jag menar att detta är av
vikt för läraryrket då det är väsentligt att kunna relatera olika pedagogiska idéer och teorier till
läroplanen för den verksamhet man verkar i.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Toveby, Lisa
Keywords
Reggio Emilia
pedagogik
barnsyn
kunskapssyn
Lp
Language
sv