• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.

Abstract
Sammanfattning Syfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av en semiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig uttryck i de olika bilderböckerna. Frågeställningar - Hur ser de stereotypa rollerna ut i bilderböcker? Finns det karaktärer i barnlitteraturen som avviker från normen och hur ser rollerna ut där isåfall? Vad säger normerna och värderingarna utifrån Läroplanen för förskolan och barnlitteraturen? Resultat – Jag har analyserat sex bilderböcker, riktade till barn i åldern tre till sex år. Några nedslag i barnbokens historia finns med samt bilderboken som fenomen. Forskare inom ämnet genus och barnlitteraturen är också en central del i denna undersökning. Det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan och då är böcker ett bra hjälpmedel för detta, då de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda budskap. Det är även användbart då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media sänder ut många signaler om normer som finns i samhället. Utifrån egna erfarenheter träffar man på många olika barnböcker idag som uppfyller samhällets normer på hur man ska vara som människa om man tillhör en viss grupp. Det finns barnböcker som är stereotypa och riktar sig specifikt till flickor och de som riktar sig till pojkar. Sedan finns det böcker som behandlar ämnen som bryter från normerna, barnböcker som visar individer och inte har könet som man är född med i centrum. Jag har avslutat denna undersökning med en diskussion. Relevans för yrkesrollen - Då jag inom min utbildning är inriktad mot de yngre barnen och förskolan, den period som lägger grunden för hela livet, anser jag att det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan. Då är böcker ett bra hjälpmedel eftersom de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda budskap. De är även användbara då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media sänder ut många signaler om normer som finns i samhället. Jag anser att man ska ha ett medvetet urval av vad och vilka böcker man som pedagog presenterar för barnen, och även vilka mål, syften och teman i förskolan som man kan koppla till detta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24261
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24261_1.pdf (356.8Kb)
Date
2010
Author
Sundberg, Malin
Keywords
Barnlitteratur
genus
semiotisk bildanalys
stere
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV