När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.
Abstract
Sammanfattning
Syfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av en
semiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig uttryck i de olika
bilderböckerna.
Frågeställningar - Hur ser de stereotypa rollerna ut i bilderböcker? Finns det karaktärer i barnlitteraturen som
avviker från normen och hur ser rollerna ut där isåfall? Vad säger normerna och värderingarna utifrån
Läroplanen för förskolan och barnlitteraturen?
Resultat – Jag har analyserat sex bilderböcker, riktade till barn i åldern tre till sex år. Några nedslag i
barnbokens historia finns med samt bilderboken som fenomen. Forskare inom ämnet genus och barnlitteraturen
är också en central del i denna undersökning. Det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan och då är
böcker ett bra hjälpmedel för detta, då de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda budskap.
Det är även användbart då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media sänder ut
många signaler om normer som finns i samhället. Utifrån egna erfarenheter träffar man på många olika
barnböcker idag som uppfyller samhällets normer på hur man ska vara som människa om man tillhör en viss
grupp. Det finns barnböcker som är stereotypa och riktar sig specifikt till flickor och de som riktar sig till pojkar.
Sedan finns det böcker som behandlar ämnen som bryter från normerna, barnböcker som visar individer och inte
har könet som man är född med i centrum. Jag har avslutat denna undersökning med en diskussion.
Relevans för yrkesrollen - Då jag inom min utbildning är inriktad mot de yngre barnen och förskolan, den
period som lägger grunden för hela livet, anser jag att det är viktigt att diskutera genus och normer i förskolan.
Då är böcker ett bra hjälpmedel eftersom de innehåller både bilder och text och har både tydliga och dolda
budskap. De är även användbara då man ska utveckla barnens kritiska förmåga inom media, eftersom media
sänder ut många signaler om normer som finns i samhället. Jag anser att man ska ha ett medvetet urval av vad
och vilka böcker man som pedagog presenterar för barnen, och även vilka mål, syften och teman i förskolan som
man kan koppla till detta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Sundberg, Malin
Keywords
Barnlitteratur
genus
semiotisk bildanalys
stere
Language
sv