Show simple item record

dc.contributor.authorBoija, Erikasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:42Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:42Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24262
dc.description.abstractSammanfattning: I denna uppsats undersöks arbetsprocessen med en föreställning i en gymnasieklass med inriktning teater, under vårterminen 010. Med observationsanalysen som bakgrund undersöks vilka metoder läraren har, vilka faktorer som påverkar hennes tillvägagångssätt och vilka för- och nackdelar dessa metoder har. För att undersöka detta har jag gjort en deltagande observationsanalys, där jag följt arbetsprocessen i en teaterklass under en termin. Teaterläraren som utgör föremål för min studie utgår från metoden att låta eleverna själva få improvisera fram sin föreställning utifrån ett valt tema. Eleverna får arbeta fritt och självständigt med att utforma ett antal scener som sedan knyts ihop till ett sceniskt collage. Lärarens metoder tyder på att hennes inställning till teater bottnar i reformpedagogiska idéer, att eleverna skall lära sig genom att själva skapa, göra misstag och dra lärdomar av detta. Hon framhåller teaterarbetets demokratiska aspekter och betonar att eleverna skall lära i sin egen takt, utifrån sina egna förutsättningar. Läraren lägger inte fokus på att eleverna skall förmedla ett budskap till publiken, utan anser att det viktiga är elevernas egen kunskaps- och personliga utveckling. Lärarens idéer och teorier har många likheter både med målen i kursplanen för scenisk gestaltning A och med de övergripande målen i skolans verksamhet. Att improvisera fram förställningen har enligt läraren de fördelarna att eleverna känner sig delaktiga i hela arbetsprocessen, att handlingen/ temat har med eleverna själva att göra och att eleverna lär sig att ta eget ansvar. Metoden har dock nackdelen att det tar längre tid, att det blir rörigt klassrumsklimat och att det kan vara svårt att hitta fogande element i föreställningen. I uppsatsen diskuteras huruvida det fria arbetet leder till demokrati, ansvarstagande och kreativitet eller om det fria arbetssättet istället bidrar till frustration och vantrivsel.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectteatersv
dc.subjectpedagogiksv
dc.subjectföreställningsv
dc.subjectprocesssv
dc.titleFrån kaos till kreativitet: En observationsanalys av gymnasieelevers arbete med en teaterföreställning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record