Show simple item record

dc.contributor.authorLidén, Karinsv
dc.contributor.authorFjellström, Lisasv
dc.contributor.authorBrandin, Pernillasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:43Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:43Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24263
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Syftet med vår studie är att lyfta fram utomhuspedagogikens möjligheter för barns lärande,utveckling och hälsa som ett naturligt komplement till den vardagliga verksamheten. Samtidigt vill vi att studien ska kunna inspirera pedagoger att utveckla sin verksamhet mot ett mer utomhuspedagogiskt arbetssätt. Metod De metoder som vi använt oss av är, enkätundersökning i förskolor och grundskolor och en intervju med en pedagog som är verksam inom högskolan med utomhuspedagogik som inriktning. Resultat Resultatet som vi fick fram utifrån enkät och intervju har vi kopplat samman med relevant litteratur inom ämnet och teorier som kan kopplas till pedagogiken. Det övergripande resultat vi fick fram utifrån enkäterna visar att många pedagoger är positiva till pedagogiken men att de samtidigt saknar en del kunskap om arbetssättet och utomhuspedagogik som begrepp. Alla pedagoger var eniga om att utomhuspedagogik är bra för barn och vuxnas hälsa. Resultaten från enkäten visade även att en del pedagoger kopplar samman utomhuspedagogik med utflykter till skogen och ser inte gårdens möjligheter i samma utsträckning. Diskussion    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjecthälsasv
dc.subjectkomplement isv
dc.title”Ute är inne” – En studie om utomhuspedagogikens möjligheter som ett komplement till den vardagliga verksamhetensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record