Visa enkel post

dc.contributor.authorLicina, Elmasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:47Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:47Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24266
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta arbete är att undersöka varför det är viktigt för de gömda barnen att gå i skolan, samt vilka hinder det finns som försvårar de gömda barnens skolgång. Huvudfråga En av mina huvudfrågor är hur de barnen som inte får gå i skolan känner sig och vad som händer med dem. Metod och Material Då detta är ett ämne det inte skrivits så mycket om finns det endast knapphändig information att tillgå. Det jag främst kommer fokusera på är intervjuerna och de svaren jag får. Det intervjusättet jag valt att göra är samtalsintervjuer. Samtalsintervjuer ger goda möjligheter att registrera svar som är oväntade och att man har en god möjlighet till uppföljning. Materialet jag har använt mig av är främst olika dokument och skrivelser från både FN och Sveriges regering. Jag använder även litteratur om social exkludering och uteslutning. Resultat Det är oerhört viktigt för de gömda barnen att gå i skolan då de känner att de duger och de får känna sig som barn och komma bort från sin annars otrygga vardag. De barn som inte får gå i skolan blir totalt uteslutna ur samhället. Detta medför konsekvenser för de i framtiden, t ex att de har svårt för sociala relationer. Betydelse för läraryrket Lärarna är en viktig yrkesgrupp för att förverkliga innehållet i Barnkonventionen. Det är viktigt för framtidens lärare att veta vad de kan komma att stöta på i deras arbete i framtiden och hur man kan hantera det.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGömda barnsv
dc.subjectutbildningsv
dc.subjectBarnkonventionensv
dc.titleGömda barns rätt till utbildningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post