dc.description.abstract | Sammanfattning:
I min uppsats undersöker jag ett antal skolpolitiska yttranden av den folkpartistiske politikern Jan
Björklund. Yttrandena är gjorda i media under två perioder, dels då Björklund befunnit sig i opposition,
dels då han befunnit sig i regeringsställning. På dessa yttranden genomför jag en så kallad diskursanalys,
med utgångspunkt i filosofen Michel Foucaults maktteori.
De frågor jag ställer mig är ”Vilka disciplinära tekniker kan man finna i skolpolitiska yttranden fällda
av Jan Björklund?” samt ”Finns det några skillnader i de yttranden som fällts i oppositionsposition
respektive regeringsposition?”
Mitt resultat blev ganska mångtydigt och bör delas upp i en empirisk del och en mer analytisk del.
Empiriskt sett fann jag en rad disciplinära tekniker i de yttranden jag undersökte, men inga avgörande
skillnader mellan de båda perioderna. Jag upptäckte samtidigt de problem som uppstår då den
diskursanalytiska metoden betraktas ur ett empiriskt synsätt.
Analytiskt sett fann jag många kopplingar mellan Jan Björklunds yttranden och Foucaults teori om hur
makten, särskilt i det senliberala samhället, gestaltar sig genom disciplin och krav på anpassning till
arbetsmarknaden. Björklunds skolpolitik kan i detta perspektiv ses som en del i en större
omstruktureringsprocess av välfärdsstaten.
Uppsatsen har stor betydelse för läraryrket då den vidrör något som man som lärare dagligen
konfronteras med i klassrummet, nämligen ordningsfrågan. Som lärare är det viktigt att ha ett aktivt
förhållningssätt till frågan om disciplin och de olika sidorna av detta problem.
Innehållsförteckning | sv |