En startpunkt inte ett slut –Alfabetiseringsundervisning i Ecuador
Abstract
Sammanfattning:
Världen över pågår ett arbete för att alfabetisera och Unesco har bidragit till att öka uppmärksamheten kring
problemet genom UN Literacy Decade 003-01. Ecuador är ett av många länder som har alfabetiserats i stor
utsträckning under de senaste åren. Denna undersökning syftar till att se hur personer som genomgått någon form
av alfabetiseringsundervisning har upplevt denna utifrån verklighetsanknytning, delaktighet och möjligheter att
gå vidare.
I studien intervjuades sex personer som genomgått någon form av alfabetiseringsundervisning. Detta tolkades
sedan framför allt utifrån Paulo Freire (197, 1974) som diskuterar vad en bra undervisning bör syfta till. Han har
utifrån arbete med olika alfabetiseringsprojekt kommit fram till att det inte går att se undervisningen isolerat, utan
den måste ses i ett sammanhang. Han poängterar framförallt verklighetsanknytning i undervisningen samt att ha
en relation mellan elev och lärare präglad av respekt, förståelse och dialog.
Resultatet av undersökningen visar inte på några livsavgörande förändringar hos informanterna trots att de
läst en eller flera alfabetiseringskurser. Orsaker till detta diskuteras kring den undervisningen de får och som i
vissa fall ges av gymnasieelever som har mycket begränsad erfarenhet. Relationen mellan elev och lärare tyder
också på ett begränsat inflytande från eleverna och en traditionell undervisning blir resultatet.
Forskningen visar på stora likheter mellan alfabetiseringsundervisning och den svenska undervisningen för
vuxna invandrare och vikten på att också i denna bedriva en undervisning som har en relation till de lärandes
verklighet. Den gemensamma grunden finns i det förhållningssätt som bör prägla all vuxenundervisning. Studien
blir därför en del i att återigen tydliggöra det behov som vuxeninlärarna har av sitt eget material och sina
speciella förutsättningar som skiljer sig i mycket från de behov som yngre lärande har. Genom detta är studien
också relevant i ett svenskt perspektiv.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Rosén, Ida
Keywords
Litteracitet
Freire och livslångt lärande
Language
sv