dc.contributor.author | Engström, My | |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:56:34Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:56:34Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24275 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet är att undersöka vilka åtgärder och förutsättningar som ges till elever som inte
följer mallen vid läsinlärning. Arbetet har utgått från frågeställningarna:
- Hur arbetar pedagoger med läsinlärning?
- Hur organiserar skolan särskilt stöd?
Metod: Studien är en kvalitativ studie i form av intervjuer. Intervjuer har genomförts med tre
pedagoger och tre rektorer. Samtliga intervjuer spelades in på band.
Resultat: Utifrån min undersökning kan jag se att pedagogerna använder sig av många olika
metoder när de arbetar med läsinlärning. De blandar traditionellt med nytt. I arbetet när
läsinlärningen inte går enligt mallen förändrar de sin undervisning efter bästa förmåga. Andra
metoder, en-till-en undervisningsmetoder, använder pedagogerna i samarbete med skolans
specialpedagog. De organisatoriska förutsättningarna ser från grunden olika ut bland annat
beroende på elevantal. Vid organisation av särskilt stöd förlitas det mycket på att pedagogerna
själva förändrar undervisningen. Ibland sätts extra resurser in i form av ytterligare en
pedagog.
Betydelse för läraryrket: Arbetet har stor betydelse för läraryrket, både för färdiga och
blivande pedagoger, då alla sannolikt någon gång kommer att möta elever som inte följer
mallen vid läsinlärning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | sv |
dc.relation.ispartofseries | kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-078 | sv |
dc.subject | läsinlärning | sv |
dc.subject | läsutveckling | sv |
dc.subject | metoder | sv |
dc.subject | förutsättningar | sv |
dc.subject | åtgärder | sv |
dc.subject | pedagoger | sv |
dc.subject | rektorer | sv |
dc.title | När läsinlärningen inte går enligt mallen : Hur arbetar pedagoger med läsinlärning? Hur organiserar skolan särskilt stöd? | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | |
dc.type.degree | Student essay | eng |