Social kompetens i förskolan. En studie om förskollärares resonemang kring social kompetens.
Abstract
Abstract
Arbetets titel Social kompetens i förskolan. En studie om förskollärares resonemang kring social kompetens.
Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet på lärarutbildningen, vid Göteborgs Universitet.
Sidantal 37
Författare Anna Borgén och Sofia Våglin
Handledare Johannes Lunneblad
Examinator Kristina Ahlberg
Tidpunkt Höstterminen 2005
Rapportnummer HT05-2611-050
_________________________________________________________________________________________________________________
Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare resonerade kring begreppet social kompetens inom förskolans verksamhet.
Frågeställningar
• Vad avser förskollärare med begreppet social kompetens inom förskolans verksamhet?
• Hur resonerar förskollärare kring vad förskolan som verksamhet har för roll i barns utvecklande av sociala kompetenser?
• Hur resonerar förskollärare kring sin delaktighet i barns utveckling av social kompetens?
• Hur resonerar förskollärare om vilken betydelse sociala kompetenser har för en individ?
Metod Vi har i denna studie använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. De fem respondenter som vi har intervjuat, är alla förskollärare. Efter genomförandet av intervjuerna skrev vi ordagrant ut respondenternas resonemang. Dessa analyserade vi sedan och fann fyra olika teman, som vi redovisade och analyserade vidare på. Vi har här inspirerats av hermeneutiken.
Resultat De resultat som framkommit är att man inom förskolan kan dela in sociala kompetenser i två inriktningar: hänsyn till sig själv och hänsyn till andra. Men de olika kompetenserna kan dock skilja sig åt. Förskollärarna anser att både de själva och förskolan som verksamhet och organisation har en stor roll i barnens utveckling, för de barn de möter i förskolan. De anser också att man som förskollärare är både handledare och förebild för barnen samt att sociala kompetenser är av stor vikt för individen genom hela livet. Detta ställer stora krav på förskollärarna.
Nyckelord Social kompetens, Social utveckling, Samspel, Förskollärare, Förskola
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Borgén, Anna
Våglin, Sofia
Keywords
social kompetens
social utveckling
samspel
förskollärare
förskola
Series/Report no.
2611-050
Language
sv