• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Google - En företagsanalys

Abstract
Bakgrund och problem: I och med Internets genombrott, har nya möjligheter öppnats för dess användare. Fenomen såsom Google, har medfört nya sätt att söka efter information. Googles dominanta ställning på internet medför även en kontroll över den information som presenteras för användaren. Vidare har nyckelpersoner inom företaget ett kontaktnät på politisk toppnivå i USA. I detta avseende kan Google ses som ett unikt företag som skiljer sig från traditionella företag. Den övergripande frågan är därmed; Vad är Google för typ av företag? Syfte: Fallstudiens syfte är att genomföra en företagsanalys på Google, för att få en större förståelse över Google samt vilka faktorer som bidrar till företagets framgång. Avgränsningar: Fallstudiens analys är begränsad mellan åren 2005 till 2009, med anledning av att ge en aktuell bild av Google. Vidare är konkurrentanalyser begränsade till att endast undersöka finans och sökmotor. Fallstudien bygger uteslutande på sekundärdata, vilket vi anser innehar tillräcklig tillförlitlighet för undersökningens syfte. Metod: Uppsatsen har ett hermeneutiskt förhållningssätt och utnyttjar både en kvantitativ och kvalitativ metod. Insamlad information består enbart av sekundärdata, vilket innefattar böcker, årsredovisningar samt relevanta hemsidor. Slutsats: Google är ett speciellt företag som skiljer sig från mängden. Företaget innehar en större innebörd, vilket främst förklaras av företagets betydelse för USA. Vidare finns det individer och företag som är beroende av Google. Förslag till fortsatt forskning: Google har på senare tid etablerat sig på nya marknader, bland annat genom lanseringen av det mobila operativsystemet Android. En vidareutveckling över drivkraften bakom detta och hur det ska ge lönsamhet för fortsatt tillväxt, är ett intressant forskningsområde. Vidare kan en undersökning göras kring internetanvändare, vilken betydelse de har för företag såsom Google och Facebook, och hur företagen ska behålla dem.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24337
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_24337_1.pdf (1.986Mb)
Date
2011-02-03
Author
Bengtsson, Andreas
Farzin, Ali
Series/Report no.
Externredovisning
10-11-15
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV