dc.contributor.author | Klemens, Lenard | |
dc.contributor.author | Nordin, Elias | |
dc.date.accessioned | 2011-02-07T15:12:08Z | |
dc.date.available | 2011-02-07T15:12:08Z | |
dc.date.issued | 2011-02-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24380 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att undersöka hur ungdomar i gymnasieåldern uppfattar begreppet ”blatte”, vad det har för värderingar och huruvida det används som en social kategorisering. Vi har, utifrån en kvalitativ ansats, valt att genomföra två fokusgruppintervjuer på två olika gymnasieskolor i Göteborgsområdet. Med hjälp av ett socialkonstruktivistiskt perspektiv har vi belyst begreppet blatte som en social konstruktion, utifrån Goffmans stigmabegrepp (1972) samt Goffmans (2007) begrepp tron på rollen respektive fasad. Det huvudsakliga resonemang som fokusgrupperna förde byggde på att blatte är ett sätt att vara men även att det uppfattas som något negativt och stigmatiserande. Vad vi har kommit fram till är först och främst att begreppet blatte är mycket komplext och svårfångat. Vidare har vi funnit att begreppet blatte dels är en social kategorisering, ett sätt att etikettera vissa människor, men även att det är ett sätt varigenom identitetsskapande, både på individ- och gruppnivå, tar sig uttryck. Som ett verktyg för identitetsskapande tycks blatte vara ett sätt att skapa grupptillhörighet invandrarungdomar emellan, samtidigt som de genom detta gruppskapande tar avstånd (och blir uteslutna) från en annan grupp – majoritetssamhället. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Blatte, invandrare, social konstruktion, kategorisering | sv |
dc.title | Blatte. En kvalitativ studie om gymnasieungdomars uppfattningar av begreppet blatte | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |