• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Låt någon annan laga maten! - Marknadsundersökning av åsikter kring en matleveranstjänst

Abstract
Människor idag blir allt mer stressade och många tycker att det är tidskrävande att planera, handla och laga mat varje dag. Tjänster som kan tänkas hjälpa människor med detta är bland andra de som levererar råvarukassar med ingredienser för middagar för en hel vecka, hemkörning av mat som ofta erbjuds av pizzarestauranger, mat som levereras av hemtjänsten samt kyld och fryst färdigmat. En studie av dessa gjordes för att upptäcka deras starka och svaga sidor och för att se hur de står sig i jämförelse med den tjänst som är i fokus i uppsatsen. Utomlands, framför allt i USA och i Storbritannien, finns företag som levererar en hel dags mat, varje dag, för att kunden på så sätt ska slippa planera, handla och laga mat. Dessutom finns olika sorters kost att välja på, exempelvis kost för viktminskning eller allmän kost för välbefinnande. Syftet var att ta reda på om det skulle finnas intresse för en matleveranstjänst i Sverige och därför genomfördes en marknadsundersökning. Undersökningen genomfördes utanför mataffärer både i en tätort och i en storstad. Resultatet visar att 70 % av de tillfrågade var lite eller mycket intresserade av en matleveranstjänst. Många var dock oroliga att en sådan tjänst skulle bli mycket dyrare än den mat man lagar själv. Slutsatsen är att det skulle finnas utrymme för en matleveranstjänst på den svenska marknaden, men att noggrann planering kring val av målgrupp och upplägg för tjänsten krävs.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24509
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24509_1.pdf (609.4Kb)
Date
2011-02-17
Author
Berglund, Gabriella
Keywords
matleveranstjänst
färdigmat
kost
bekvämlighet
marknadsundersökning
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap, 180 hp
2010
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV