Om stress - vår osynlige arbetskamrat och hur den påverkar vårt arbete
Abstract
Bakgrund: Stress är något vi lever med varje dag, hela tiden. Denna stress hjälper oss att prestera i de situationer vi ställs inför. Stress kan i längden även ha en negativ inverkan i form av utbrändhet och sänkt livskvalitet. För att minska den negativa stressen är det viktigt med en god kommunikation på arbetsplatsen och ett gott förhållande till konflikter. Felhanterad stress kan också ha en negativ inverkan på det kvalitetsarbete som sker på restaurangen, vilket påverkar den slutgiltiga upplevelsen för gästen.
Syfte: Detta arbete är en fallstudie med syftet att undersöka hur kommunikation och kvalitetsarbete på en västsvensk restaurang kan förändras mellan lugna och stressiga arbetssituationer.
Metod: De metoder som har använts i denna studie är av kvalitativ typ. Detta i form av observation och intervju. Observationen genomfördes under lunchtid på en restaurang med en lite högre prisnivå. Intervjuerna genomfördes därefter på samma restaurang, varpå resultaten från metoderna analyserades och jämfördes.
Resultat: Resultatet delades upp utifrån metoderna. Vid observationernas inledning rådde en lugn och avslappnad stämning, medan kommunikationen genom arbetspasset blev allt mer koncentrerad utifrån arbetsmängden. Viss påverkan på kvalitetsarbetet kunde synas när stressen tilltog. I intervjuerna framkom det att personalen upplever att kommunikationen fungerar som bäst när verbal kommunikation inte behöver användas så mycket. Stressen kunde ha påverkan på det producerade, men det var något de främst upplevde var förknippat med erfarenhet.
Diskussion: Stress är något vi inte kan undvika och har visat sig öka de anställdas kapacitet. Med stressen blev den verbala kommunikationen kortare och mer precis, samtidigt som den icke-verbala kommunikationen ökade. Dålig kommunikation kan även skapa konflikter som kan skada gruppen. Att kunna hantera stress på ett bra sätt är inte bara viktigt för arbetsprestationen, utan även för vårt eget välmående.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-17Author
Hatemi, Reza
Wallenborg, Henrik
Keywords
Stress
restaurang
kommunikation
konflikt
kvalitetsarbete
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet 180 hp
2010
Language
swe