• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”ÄKTA VARA” – Konsumenters inställning till livsmedelstillsatser

Abstract
Varför och i vilken utsträckning livsmedelstillsatser bör användas, råder det delade meningar om. Tillsatserna fyller ett kvalitetssäkringssyfte för våra livsmedel och vissa forskare menar att det är riskabelt ur mikrobiologiskt perspektiv att ta bort alla tillsatser. Dock finns inte tillräcklig forskning om enskilda tillsatser liksom kombinationen av hur dessa tillsatser påverkar människa och natur. Många anser därför att användningen av tillsatser bör ses över och ifrågasätter om dagens produktionsmetoder kan rättfärdigas. Till följd av uppmärksamhet och debatt kring livsmedelstillsatser har livsmedelsproducenter börjat minska ner på användningen av tillsatser i sina produkter då konsumenters efterfrågan styr marknaden. Det finns studier som visar att konsumenter är positivt inställda till märkningar men att det finns en otydlighet som gör att val av märkning inte alltid är självklart. På senare år har livsmedelsmärkningar och symboler angående tillsatser börjat dyka upp i olika butikskedjor. Syftet med vår studie var att undersöka kunskap och uppfattningar kring märkningar och livsmedelstillsatser bland konsumenter, och om den nya tillsatsmärkningen ”ÄKTA VARA” kan förtydliga till ett medvetet livsmedelsval. Denna studie är genomförd i ett västsvenskt samhälle. I enkätundersökningen deltog tvåhundra respondenter och den utfördes vid en livsmedelsbutik som använder denna märkning på vissa varor. Resultatet visar att konsumenter efterfrågar livsmedel med färre tillsatser och en stor del är positiva till en märkning som förtydligar vilka livsmedel som är utan tillsatser. Resultatet visar också att en tillsatsmärkning som ”ÄKTA VARA” kan fungera som en vägledning för att konsumenten enklare ska kunna göra ett medvetet val. Men för att bli så tydlig och vägledande som målet är kan det behövas ett förtydligande som till exempel en kompletterande text till symbolen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24522
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24522_1.pdf (410.4Kb)
Date
2011-02-17
Author
Ahlning, Elin
Stanleysson, Marie
Keywords
Livsmedelsmärkning
livsmedelstillsats
”ÄKTA VARA”
medvetet val
konsumentuppfattning
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet, 180 hp
2010
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV