Show simple item record

dc.contributor.authorBrungs, Magnus
dc.date.accessioned2006-02-10T11:48:29Z
dc.date.available2006-02-10T11:48:29Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/245
dc.description.abstractAbstract Arbetets art: Examensarbete 10 poäng inom Lärarprogrammet, LAU 350 Människan i värl-den III, Göteborgs universitet Arbetets titel: Rätten att synas och höras. En intervjustudie av fyra tidigare grundskoleelevers upplevelser av sin grundskoletid. Antal sidor: 34 Författare: Magnus Brungs Handledare: Ingrid Johansson Examinator: Bengt Persson Rapportnr: HT05-2611-060 Nyckelord: Socioemotionella svårigheter, ekologisk systemteori, styrdokument, delaktighet, gruppstorlek. Syfte Studiens syfte var att undersöka hur elever som under sin grundskoletid definierats som elever med socioemotionella svårigheter upplevt sin tid i grundskolan med särskilt fokus på upple-velsen av delaktighet, samt tolka och diskutera detta i förhållande till ekologisk systemteori och gällande styrdokument. Syftet avsågs att besvaras genom att se vilka faktorer eleverna beskrev som betydelsefulla för deras upplevelser, samt hur dessa faktorer kunde tolkas dels i förhållande till ekologisk systemteori och dels i förhållande till gällande styrdokument med avseende på skolans skyldigheter och elevens rättigheter. Metod För att svara på syftet genomfördes en kvalitativ studie med intervjun som instrument. Inter-vjufrågor som användes hade öppna svarsalternativ där följdfrågor formulerades beroende på tidigare svar. Sammanlagt intervjuades fyra tidigare grundskoleelever i åldrarna 17-25 som under sin grundskoletid av skolan definierats som elever med socioemotionella svårigheter. Resultat Respondenterna var eniga om att grupper om fem till tio elever ökar trivseln. I mindre grupper var det framförallt uppmärksamheten som poängterades, att lärarna hade lyssnat bättre, samt att eleverna kände att de fått den hjälp de behövde och ville ha. Tre av respondenterna förlägger problem som uppstått i skolan till sig själva och menar att de har blivit flyttade till mindre grupper eller andra skolor på grund av deras beteenden. När eleverna har stökat eller bråkat har det framförallt berott på att de inte fått den hjälp de ville ha. När delaktighet har funnits har den varit inom givna ramar, där eleverna endast fått välja mellan förutbestämda saker. Respondenterna poängterade vikten av att lärarna skall lyssna på eleverna. Slutsats Utan att generalisera kom jag genom min studie samt den litteratur jag läst fram till följande slutsatser. Om elever inte får uppmärksamhet eller den hjälp de behöver och vill ha, samt om de inte tillåts att vara delaktiga, kan det resultera i att eleverna tar till överlevnadsstrategier. Dessa kan yttra sig i form av att eleven ser till att få uppmärksamhet genom att störa och bråka eller att eleven blir tillbakadragen och osynliggör sig själv. För att elever skall få den uppmärksamhet de behöver är det viktigt att klasser/undervisningsgrupper innehåller av relativt få elever.eng
dc.format.extent433576 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-060eng
dc.subjectsocioemotionella svårighetereng
dc.subjectstyrdokumenteng
dc.subjectdelaktigheteng
dc.subjectgruppstorlekeng
dc.titleRätten att synas och höras. En intervjustudie av fyra tidigare grundskoleelevers upplevelser av sin grundskoletid.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record