I informationens kölvatten - Kostchefers användning av fisk- och miljöinformation
Abstract
Information om fisk och miljö kommer från många olika avsändare, via en mängd medier och uppfattas på olika sätt av mottagaren. För kostchefer, som ofta är inblandade i upphandlingsarbetet, väljs livsmedel utifrån den information som nått dem. Användandet av fisk- och miljöinformation påverkas emellertid av skyldigheten att följa lagen om offentlig upphandling. Det finns dock, enligt regeringens handlingsplan, utrymme i lagen för att ställa miljökrav på exempelvis fisk. Miljöstyrningsrådet hjälper upphandlande myndigheter med just detta. Kostchefer som är verksamma i sydöstra Östersjöregionen befinner sig i ett kustområde där det finns en fisketradition men samtidigt stora problem med minskade fiskbestånd, miljögifter och övergödning. På grund av dessa omständigheter är det av intresse, och också studiens syfte, att beskriva hur kostchefer i den sydöstra Östersjöregionen uppfattar information som berör ämnet fisk och miljö, vilken inställning det finns till informationen samt hur detta påverkar matsedeln. Då det var kostchefers uppfattningar som skulle studeras valdes en fenomenografisk forskningsansats och fem kvalitativa intervjuer genomfördes. Resultatet visade skilda uppfattningar av och synpunkter på fisk- och miljöinformation samt motsägelsefulla uttalanden. Informationskällorna var exempelvis upphandlingskontoret, leverantörer och massmedia. Genom ett kommunikationsteoretiskt perspektiv kan uppfattningsskillnader dels bero på att informationen skickats genom olika medier med varierande brus, dels att kostcheferna har olika förutsättningar att avkoda informationen. Källkritik utfördes i mycket liten utsträckning, med undantag för massmedias rapportering. Media, som både informerar och granskar, har drivit kostcheferna till nya kunskaper. Trots att upphandlingen till stor del styr kostcheferna finns valmöjligheter bland den upphandlade frysta fisken och den icke upphandlade färska fisken. Här spelar den mottagna informationen en viktig roll. Till skillnad från de övriga respondenterna menade en av kostcheferna att om det finns en tillräckligt stor vilja kan lagen till och med brytas för att skapa fler valmöjligheter. Kostcheferna i undersökningen har som uppgift att samverka vid arbetet med upphandlingen och således även ett ansvar att vara insatta i fisk- och miljöinformation. Mer avsatt tid för informationsinstudering och större kunskap kring värdering av information är då en förutsättning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-23Author
Blom, Karin
Keywords
kommunikation
hållbar utveckling
offentliga måltidsverksamheter
Östersjön
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap, 180 hp
2009
Language
swe