Show simple item record

dc.contributor.authorEidering, Josefine
dc.contributor.authorKullberg, Jessica
dc.date.accessioned2011-02-28T15:34:28Z
dc.date.available2011-02-28T15:34:28Z
dc.date.issued2011-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24736
dc.description.abstractSkolan styrs idag av nationella styrdokument, de är skollag, läroplan och kursplan. Varje ämne i skolan har en egen kursplan där ämnets kärna, begrepp och perspektiv beskrivs. Fokus i studien ligger på kursplanen i hem- och konsumentkunskap och då framförallt de fyra övergripande perspektiven hälsa, resurshushållning, kultur och jämställdhet, som ska genomsyra all undervisning. Eftersom vi i framtiden skall arbeta med skolämnet hem- och konsumentkunskap valde vi att fördjupa oss inom problematiken kring perspektiven. Syftet med studien är att genom kvalitativa intervjuer i fokusgrupper ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar med de fyra övergripande perspektiven i sin undervisning. Samtliga elva lärare i vår studie var överens om att kursplanen är grundläggande för undervisningen och att det är utifrån den som de planerar sin undervisning. På de fyra skolor som deltog i studien fanns det stora skillnader i hur lärarna arbetar med de fyra övergripande perspektiven. Resultatet visar att en utav skolorna väver in alla perspektiv i varje lektion medan de andra skolorna har delat upp dem på olika tillfällen och därför inte bearbetar dem lika ingående. De fyra perspektiven tas upp i HK-globen, där poängteras att perspektiven ska genomsyra hela undervisningen, vilket även flera författare påpekar. Vår uppfattning är att det endast är en skola som arbetar med perspektiven på det viset.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesJuni 2009sv
dc.subjecthem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectkursplansv
dc.subjectperspektivsv
dc.subjectHK-globensv
dc.title”Perspektiven är allmängiltiga, det här är verkligheten”sv
dc.title.alternativeHur lärare arbetar med de fyra övergripande perspektiven i ämnet Hem- och konsumentkunskapsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record