• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intressanta e-nyheter? Väcker nyhetsbrev intresse för utbildningar om mat och hälsa?

Abstract
Hushållningssällskapet är en stor organisation som arbetar med bland annat utbildningar om mat och hälsa för företag. För att marknadsföra dessa tjänster skickar Hushållningssällskapet ett elektroniskt nyhetsbrev till ett stort antal företag. Studien belyser detta nyhetsbrev. En kvalitativ fallstudie valdes som metod för att göra det möjligt att studera nyhetsbrevet ur flera olika perspektiv. För att få hög validitet gjordes en triangulering med tre metoder: statistiksammanställning, telefonintervjuer samt kvalitativa intervjuer. En inbjudan att delta i de kvalitativa intervjuerna gjordes men då svaren blev för få gjordes ett bekvämlighetsurval. Till telefonintervjuerna gjordes ett slumpmässigt urval. Statistiken visar att cirka 30 procent av mottagarna öppnar nyhetsbrevet och cirka 2 procent går vidare och öppnar någon länk. Telefonintervjuerna visar att många mottagare inte känner till att de får nyhetsbrevet. Några personer har läst det och några säger att de läst tidigare nyhetsbrev men att de inte läst just det som vi frågar om. Det är endast någon enstaka som uppger att de känner till eller är intresserade av Hushållningssällskapets tjänster. De kvalitativa intervjuerna visade stor variation vad gäller uppfattning av nyhetsbrevet. De artiklar som hade bilder och som väckte personligt intresse visade sig vara de som fångade uppmärksamheten först men även de artiklar som är placerade högst upp i nyhetsbrevet. De flesta tyckte att nyhetsbrevets form var tilltalande och att mängden information var lagom. Studien visar att det finns stora utvecklingsmöjligheter för nyhetsbrevet. Inte bara innehållet och utformningen påverkar, minst lika viktigt är att nå fram till rätt mottagare och vid rätt tidpunkt. Det är också väsentligt att sätta upp tydliga målsättningar för nyhetsbrevet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24795
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24795_1.pdf (682.7Kb)
Date
2011-03-02
Author
Karlsson, Sofia
Svensson, Christina
Keywords
Hushållningssällskapet
e-postmarknadsföring
företagsutbildningar
mat
hälsa
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet, 180 hp
2008
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV