Visa enkel post

dc.contributor.authorLindfors, Cecilia
dc.contributor.authorWidell, Carolina
dc.date.accessioned2011-03-02T14:38:21Z
dc.date.available2011-03-02T14:38:21Z
dc.date.issued2011-03-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24798
dc.description.abstractAtt fler och fler barn blir överviktiga är idag ett hälsoproblem och om inget görs för att bryta trenden kommer problemet kvarstå och kanske öka i framtiden. Detta kan leda till många olika problem både psykiska och fysiska hos de drabbade. Övervikt och fetma kan bero på en mängd olika faktorer och det är svårt att urskilja en enskild faktor. Samtidigt som antalet överviktiga barn ökar så ökar också mediekonsumtionen hos barn. Ett barn i Sverige ser i genomsnitt på TV två timmar om dagen. Förutom att de är stillasittande framför TV utsätts de också för mycket reklam. Syftet med studien är att analysera livsmedelsreklam riktad till barn som visas i Kanal 5. En veckas inspelat material ligger till grund för studien. Tider då barn ser mycket på TV har spe-lats in med hjälp av en hårddisk. Dessa tider är mellan klockan 19-22 alla dagar samt 7-10 på helger. Detta material har sedan analyserats och grupperats efter vilken typ av reklam och livsmedel och huruvida de är hälsosamma eller inte. Olika kategorier för hur livsmedelsre-klam till barn ser ut har identifierats i tidigare studier och sedan tillämpats i analysen. Vilka värden reklaminslagen anspelar på har också undersökts. Resultatet som framkom var att 140 stycken av de 723 reklaminslagen som visades under veckan var reklam för olika typer av livsmedel. 58 procent av inslagen var reklam för ohälso-samma livsmedel/icke baslivsmedel och 38 procent var reklam för hälsosamma livsme-del/baslivsmedel. De största kategorierna var godis, tuggummi och choklad, mejeriprodukter samt mineralvatten. För de olika kategorierna som identifierades hittades flera exempel i re-klamen bland annat på överdrivna hälsopåståenden dessa kom från olika flingfabrikanter. Många inslag anspelade också på att kunna öka prestationer. Dessa inslag utgjordes av re-klam för sockrade livsmedel, i den här undersökningen choklad och energidryck.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap 180 hpsv
dc.relation.ispartofseries2008sv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectlivsmedelsv
dc.subjectTV-reklamsv
dc.titleLivsmedelsreklam riktad till barn - Utbud och innehållsanalys av TV-reklam i Kanal 5sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post