Vad finns, vad behövs och vad kan förbättras? – några skolors hälsofrämjande miljö.
Abstract
Andelen barn som lider av övervikt och fetma har ökat dramatiskt, inte bara i ett globalt perspektiv utan även här i Sverige. En försämrad kosthållning samt en ökad fysisk inaktivitet är två centrala orsaker till detta växande problem. Siffror visar att 15-20 % av Sveriges barn är överviktiga och 1-5 % har ett BMI klassat som fetma. Att förebygga och bromsa denna utveckling är mycket viktigt för barns hälsa. Med stöd av tidigare forskning har en varierad och näringsriktig skolmåltid innehållande mycket frukt och grönsaker visat sig vara en effektiv åtgärd för att förbättra barns kosthållning. För att höja barns fysiska aktivitetsnivå har stimulerande skolgårdar, tillgång på utrustning samt tillräcklig tillsyn genom forskning visat sig vara exempel på effektiva åtgärder. Författarna vill med följande uppsats undersöka vad som finns, vad som behövs och vad som kan förbättras i delar av dagens skolmiljö.
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka några skolors hälsofrämjande miljö för elever i år 1 med avseende på skolmåltiden, idrottslektionen samt skolgårdens utformning. För kartläggning av skolan som hälsofrämjande miljö har strukturerade observationer och kompletterande informella samtal använts. Urvalet bestod av fyra skolor i Partille kommun.
Resultatet tyder på att skolmåltiden, idrottslektionen samt skolgårdens utformning på de observerade skolorna redan idag är relativt hälsofrämjande. Däremot är aspekter som salladsbufféns placering, tillgången på utrustning under rasten samt lekrutor på skolgården exempel på enkla åtgärder som skolorna kan sätta in för att skapa en mer hälsofrämjande miljö för skolornas elever.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-03Author
Jonsson, Marie
Södergren, Camilla
Keywords
Hälsofrämjande miljö
skolbarn
kost
fysisk aktivitet
Idefics
Series/Report no.
Kost- och friskvårdsprogrammet, 180hp
2008
Language
swe