Sötningsmedel – kunskap och konsumtion hos kostekonomstudenter vid Göteborgs universitet
Abstract
Sötningsmedel kan definieras som en substans som smakar sött. Det finns många olika budskap i samhället när det gäller sötningsmedel och ibland kan det därför vara svårt för konsumenter att veta vad de ska inhandla. Som kostekonom ansvarar man ofta för inköp i stora sammanhang och påverkar på så vis många människors kostvanor. Syftet med studien var därför att få veta om kostekonomstudenter vid Göteborgs universitet väljer produkter med sötningsmedel och vilken allmän uppfattning de har angående konsumtion av sötningsmedel. Jag ville också veta varifrån de har fått sin kunskap.
En studie gjordes där kostekonomklasserna vid Göteborgs universitet deltog i en enkätundersökning, sammanlagt deltog 30 studenter. Svaren analyserades utifrån fem uppställda frågeställningar.
Resultaten visar att kostekonomstudenterna har en stor kännedom om sötningsmedel och de namnger ett flertal produkter de konsumerar. Mer än hälften av deltagarna konsumerar de här livsmedlen så gott som dagligen och den vanligaste anledningen till detta är att de anser att det är ett bättre alternativ än vanligt socker. Den allmänna uppfattningen hos studenterna är mer negativ än positiv, men flertalet är av båda uppfattningarna eller likgiltiga.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-03Author
Ingemarsson, Camilla
Keywords
Socker
sötningsmedel
risker
oro
uppfattningar
media
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet, 120 p
2007
Language
swe