Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
Browse by
Collections in this community
Recent Submissions
-
Sustainability education in early childhood: Preschool teachers´perceptions and approaches in nurturing sustainability education practises
(2023-01-25)Aim: This study aims to examine early childhood teachers’ perceptions of Education for Sustainable Development as well as their pedagogical approaches for nurturing sustainability in Swedish preschools, and how their ... -
Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3
(2023-01-18)Det sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka hur grundskolelärare ... -
Garden-based learning in teacher education in Germany - A mixed-method study of teacher students´ and teacher educators´ views on garden-based education
(2023-01-09)Aim: This study focuses on achieving an in-depth understanding of teacher educators' and teacher students' perspectives on garden-based learning in the teacher education program in several universities in Germany. ... -
Lärares förebyggande arbete mot mobbning
(2022-12-14)Uppsatsen handlar om det förebyggande arbetet mot mobbning i skolan. Syftet är därmed att belysa hur några lärare engagerar sig i och förebygger mobbning i skolan. För att nå syftet ställs följande frågor ... -
Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar
(2022-11-29)Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot ... -
Ett undersökande arbete av yrkesrollen som bildlärare. Identitetsutveckling genom samtidskonst och porträttskapande med konstbaserade metoder
(2022-11-14)The present study examines the professional role as an art teacher and how to work with identity development through art-based methods and contemporary art in visual art education. This work is also based on the authors ... -
EDUCATION SERVING THE EVOLUTION OF CONSCIOUSNESS?! An interview study of the educational foundations, challenges and opportunities in Auroville, India
(2022-11-10)Auroville, in India was created to become a living laboratory for a new way of living and being on Earth. In this context, education in Auroville has a specific purpose. According to the vision of Sri Aurobindo and Mirra ... -
Gemensam kunskapsbas eller uppdelad lärarkår? En studie om lärares kompetensutveckling med bakgrund i förstelärarreformen
(2022-10-19)Aim: The aim of this study is to provide information on differences between Swedish first teachers (förstelärare) and teachers’ conditions and opportunities for professional development, and, to analyse what content of ... -
Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring
(2022-10-06)Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig ... -
Competency over complaceny - A content analysis of sustainable competencies and abilities within the Swedish school-age educare
(2022-10-05)This content analysis combines the fields Education for Sustainable Development (ESD) and Swedish School-age Educare (SAEC) by looking at Key Sustainable Competencies and abilities within documents related to the SAEC ... -
Det rätta valet. En fallstudie av skolpersonals upplevelser av att vara konkurrensutsatta på en gymnasieskola
(2022-10-05)The aim of this thesis has been to explore and to analyze how school choices provide different scenarios in a Swedish upper secondary school under the pressure of an urban local school market. The aim is to increase knowledge ... -
Educators´ perspective on education for sustainable development in childcare centers in Victoria, Australia
(2022-09-26)Aim: The purpose of this research thesis is to describe practices used by childcare centers in the Australian state of Victoria, as well as to understand educators' attitudes, knowledge, and needs regarding ESD. This ... -
Lessons from waste - from ignorance to awareness
(2022-09-26)Aim: This study aimed to introduce elementary school students to an ecocentric worldview by creating opportunities in class for actions that could lead to changes locally and at the global level regarding the disposal ... -
Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?
(2022-09-26)Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare ... -
Lärares uppfattningar om elevers användning av engelska utanför skolan och dess inverkan på undervisningen – en kvalitativ enkätundersökning
(2022-09-14)Aim: Young students in Sweden use a large amount of English outside school. The English input in school might be a minor part of some students’ input. Having students in the classroom who interact every day in English ... -
Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier
(2022-09-07)Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit ... -
Vad handlar sagan om? En läromedelsanalys av ämnesområdet nordiska språk i svenska 2
(2022-08-30)Syftet med uppsatsen är att förstå vilken plats nordiska språk har inom ämnet svenska på gymnasiet. Ämnesområdet är nedprioriterat, läroplanens skrivningar är otydliga och lärarna själva tillstår att de har låga kunskaper. ... -
Det ska gynna eleven – en studie om behovsbedömning av svenska som andraspråk
(2022-08-30)Svenska som andraspråk är det enda behovsprövade ämnet i den svenska grundskolan i dag. Skolförordningens bestämmelser (SFS 2011:185, 5 kap. 14 §) definierar vilka elever som har rätt till undervisning i svenska som ... -
Svårigheter i matematik för elever med svenska som andraspråk – lärare talar om hinder och lösningar
(2022-08-30)Syftet med studien är att utifrån ett lärarperspektiv undersöka de svårigheter i matematik som elever med svenska som andraspråk möter och vilka insatser som kan hjälpa dessa elever att övervinna hindren. De frågeställningar ... -
Learning with fire, water and sun: A post-qualitative inquiry into Swedish friluftsliv education
(2022-06-30)Aim: The aim of this study was to empirically investigate the emerging material-discursive entanglements between humans and more-than-humans within Swedish friluftsliv education, and argue for the ways in which these ...