• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MAKT ATT FUNGERA En intervjustudie om intellektuell funktionsförmåga, kön, sexualitet och subjektivitet

Abstract
Sammanfattning: Genom en intervjustudie med tre personer som arbetar med sex- och samlevnadsundervisning på särskolan undersöks och analyseras diskurser om intellektuell funktionsförmåga och intellektuell funktionsnedsättning i relation till sexualitet och kön. Studien försöker svara på hur dessa kategorier står i relation till varandra och hur de kan förstås som samkonstruera(n)de. Vidare undersöks diskurserna i relation till hur föreställningarna om intellektuell funktionsförmåga, kön och sexualitet påverkar möjlighet till subjektivitet för personer med intellektuella funktionsnedsättningar och vilka subjektspositioner som o/möjliggörs för dem. I en diskurs om intellektuell funktionsförmåga som en linjär utveckling sågs hur förmågan att fatta egna beslut nedsattes just genom omgivningens förväntan på en sådan oförmåga hos personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta fick konsekvenser för personernas sexualitet och även möjlighet att forma en känsla av ett eget själv. Diskursen omöjliggjorde subjektspositioner som vuxen, förälder och även handlande sexuella subjekt. Dock visade informanterna på motstrategier hos eleverna. I en diskurs om utsatthet bekräftades bilden av personer med intellektuella funktionsnedsättningar som sexuellt utsatta, även om skillnader mellan könen blev tydliga när maktordningar om kön och funktionsförmåga samkonstruerades. Genom att förstå elevernas intellektuella funktionsförmåga som ett görande snarare än ett varande kunde informanterna närma sig svårigheter som benämnandet innebar för de elever som inte själva såg sig som tillhörande kategorin. Samtidigt som ett ifrågasättande av vad intellektuella funktionsnedsättningar och därmed intellektuell funktionsförmåga är och består i kunde lyftas. Nyckelord: diskurs, föreställningar, kön, intellektuella funktionsnedsättningar, intellektuell funktionsförmåga, maktordning, personer med intellektuella funktionsnedsättningar, sexoch samlevnadsundervisning, sexualitet, sexuell praktik, subjektivitet, subjektsposition
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24982
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
View/Open
gupea_2077_24982_1.pdf (289.6Kb)
Date
2011-03-22
Author
Nordlund, Liv
Keywords
diskurs
föreställningar
kön
intellektuella funktionsnedsättningar
intellektuell funktionsförmåga
maktordning
personer med intellektuella funktionsnedsättningar
sex- och samlevnadsundervisning
sexualitet
sexuell praktik
subjektivitet
subjektsposition
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV