dc.contributor.author | Jonsson, Agneta | |
dc.date.accessioned | 2011-03-22T13:39:25Z | |
dc.date.available | 2011-03-22T13:39:25Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24984 | |
dc.description.abstract | Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur
den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den
beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten
för de yngsta barnen i förskolan. De teoretiska utgångspunkter som används är läroplansteori
för yngre barn samt i viss mån även barndomsperspektiv med koppling till
barndomspsykologi, barndomssociologi och barndomspedagogik. Det är en kvalitativ studie
vars empiri består av data från 15 transkriberade och analyserade samtalsintervjuer med lärare
som arbetar med förskolans yngsta barn i åldrarna 1-3 år. Metodansatsen är fenomenografisk
vilket i analysen gett verktyg att urskilja kvalitativt skilda beskrivningskategorier av innehåll,
arbetsformer och karakteristiska drag för förskolans verksamhet. Resultaten visar att
läraruppdraget framstår som unikt på det sättet att arbetet med barns lärande och utveckling
huvudsakligen tycks ske här och nu och i mindre utsträckning utifrån en planerad verksamhet.
Det har resulterat i begreppet nuets didaktik. Begreppet grundar sig i lärares beskrivningar av
innehåll och arbetsformer i vilka gemensamma drag är konkretion, tidsaspekten samt ett
tydligt barnperspektiv kopplat till didaktikens utgångspunkter vad, hur, varför, vem, var och
när. Vidare visar resultaten att för dessa lärare är personlighetsutveckling och social
anpassning det ojämförbart väsentligaste syftet med de yngsta barnens lärande och utveckling
samt att lek har samma dignitet som specifika kunskapsinnehåll så som naturvetenskap och
matematik. Ett starkt barnperspektiv reser frågor kring barns och lärares ansvar i
lärandeprocessen såväl som utveckling respektive bevarande av förskolans verksamhet. I
studien diskuteras även det karakteristiska i verksamheten för de yngsta relaterat till
kontinuitet i utbildningssystemet. | sv |
dc.description.sponsorship | Finansierad av vetenskapsrådet/utbildningsvetenskapliga kommittén: Nationell Forskarskola i Barndom, lärande, ämnesdidaktik (FoBa). Dnr 721 - 2005- 2717 | sv |
dc.format.extent | 137 | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Agneta Jonsson | sv |
dc.subject | läroplan | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | arbetsformer | sv |
dc.title | Nuets didaktik. Förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta | sv |
dc.title.alternative | Didactic in terms of ‘the present moment’. Pre-school teachers talk about curriculum for the youngest children. | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | licentiate thesis | sv |
dc.contributor.organization | Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |