Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Jenny
dc.contributor.authorFritzell, Emma
dc.date.accessioned2006-02-10T12:03:12Z
dc.date.available2006-02-10T12:03:12Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/249
dc.description.abstractArbetets art Examensarbete inom allmänt utbildningsområde 10p Antal sidor 33 Titel ”Man kan göra på så många olika sätt” En undersökning om hur pedagoger i grundskolan tänker om sitt arbete med att främja alla elevers läs- och skrivutveckling Författare Emma Fritzell och Jenny Johansson Handledare Marie Sjöberg Examinator Kristina Ahlbeg Rapportnr HT05-2611-065 ___________________________________________________________________________ Bakgrund Vi har valt att fördjupa oss i ämnet därför att vi menar att det är viktigt att alla elever lär sig läsa och skriva. Som blivande pedagoger är det av intresse att undersöka hur pedagoger tänker kring något så centralt som läsning och skrivning. Eftersom de skriftspråkliga kunskaperna inte bara präglar skoltiden utan samhället i stort, vill vi i denna undersökning ytterligare fördjupa oss i främjandet av elevers läs- och skrivutveckling. Vår förhoppning är att vi som ska få inspiration till utveckling i vår framtida yrkesroll. Syfte Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolan tänker om sitt arbete med att främja alla elevers läs- och skrivutveckling. • Vad innebär det enligt pedagogerna att kunna läsa och skriva? • Vilka faktorer anser pedagogerna främjar elevers läs och skrivutveckling? • Hur anser pedagogerna att de kan främja alla elevers läs och skrivutveckling? Metod Vi har inspirerats av hermeneutiken i tolkning och analys av vårt material och har valt att använda oss av kvalitativ metod. Denna gav oss möjlighet att analysera, tyda och bearbeta materialet på ett för oss önskvärt sätt. Vi har genomfört sex kvalitativa intervjuer i två olika kommuner. Intervjuerna har genomförts på pedagogernas arbetsplats, samtliga spelades in på band. Resultat Resultatet visar att läsning och skrivning handlar om kommunikation. Att kunna läsa innebär att förstå och avkoda en text. Att kunna skriva kan sammanfattas med en förståelse för att det skrivna ordet är ett sätt att kommunicera. Det betyder inte att skriften måste uppfylla alla grammatiska regler, utan att man med hjälp av skriftspråkliga tecken förmedlar något till andra. Pedagogerna anser att det är ett nära samband mellan läsning och skrivning och det ena är en förutsättning för det andra. Faktorer som främjar läs- och skrivutvecklingen är miljö, motivation, träning, metoder och läromedel. Pedagogerna anser att de kan främja alla elevers läs- och skrivutveckling genom fler resurser, individualiserad undervisning, interaktion, variation och tester.eng
dc.format.extent467519 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-065eng
dc.title”Man kan göra på så många olika sätt”En undersökning om hur pedagoger i grundskolan tänker om sitt arbete med att främja alla elevers läs- och skrivutvecklingeng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post