Visa enkel post

dc.contributor.authorLundqvist, Malin
dc.contributor.authorLundqvist, Lena
dc.contributor.authorSundström, Maria
dc.date.accessioned2006-02-10T12:09:55Z
dc.date.available2006-02-10T12:09:55Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/250
dc.description.abstractArbetets titel Vad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet. Författare Lena Lundqvist, Malin Lundqvist och Maria Sundström Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal 32 Institution Institutionen för freds- och utvecklingsforskning Handledare Erik Andersson Examinator Fredrika Lagergren Wahlin Tidpunkt Höstterminen 2005 _____________________________________________________________________ Bakgrund Under våra år på lärarutbildningen har det inte förekommit någon nämnvärd utbildning inom ämnet läs- och skrivsvårigheter. Vi kommer alla att arbeta med elever, i alla åldrar, med dessa svårigheter under vår tid som verksamma pedagoger. I Lpo94 kan man läsa att alla som verkar i skolan skall uppmärksamma och hjälpa elever i behov av särskilt stöd. Läraren skall stimulera, handleda och ge särskilt stöd till de elever som har svårigheter. För att vi pedagoger skall kunna uppfylla direktiven från Lpfö98, Lpo94 och Lpf94 finns ett stort behov av att alla lärarstudenter, under det allmänna utbildningsområdet, får en adekvat delkurs som behandlar läs- och skrivsvårigheter. Syfte Vårt huvudsyfte är att utforma en kursplan för ett moment, under det allmänna utbildningsområdet, som behandlar läs- och skrivsvårigheter. Vi vill visa på hur viktigt det är att få med sig dessa kunskaper under utbildningen. Material och Metod Vi använde oss av litteratur som behandlade läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivsvårigheter. Läroplanerna var för oss en utgångspunkt för att kunna få en bild av vad som krävs av oss pedagoger ute i verksamheten. Vi fördjupade oss i dessa frågor med hjälp av en kvalitativ metod där vi intervjuade universitetslärare vid Göteborgs Universitet. Slutsatser Läs- och skrivsvårigheter är ett viktigt kunskapsområde som alla blivande lärare bör få med sig under sin utbildning. Detta har framkommit tydligt i såväl litteratur som universitetslärarnas åsikter. Vi har därför utformat en kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter där vi tagit fram de mest grundläggande kunskaper som varje student behöver för att kunna möta elever med olika former av läs- och skrivsvårigheter. Nyckelord Kunskapssyn, kursplan, läs- och skrivinlärning, läs- och skrivsvårigheter och utbildning.eng
dc.format.extent137976 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2410-003eng
dc.subjectKunskapssyneng
dc.subjectkursplaneng
dc.subjectläs- och skrivinlärningeng
dc.subjectläs- och skrivsvårighetereng
dc.subjectutbildningeng
dc.titleVad alla lärare bör veta, En kursplan som behandlar läs- och skrivsvårigheter under det allmänna utbildningsområdet.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post