dc.contributor.author | Jönsson, Anna-Karin | |
dc.contributor.author | Ridelberg, Sabina | |
dc.date.accessioned | 2007-01-23T12:28:56Z | |
dc.date.available | 2007-01-23T12:28:56Z | |
dc.date.issued | 2007-01-23T12:28:56Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/2532 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Dagens utveckling mot att företag i allt större utsträckning betonar
och lyfter fram sociala målsättningar är problematisk då den ställer andra krav på företags
arbetssätt än då vinstperspektivet står i fokus. Hur man som företag arbetar mot sociala mål på
ett framgångsrikt sätt har inte belysts i utmärkande grad inom litteraturen och därför kommer
denna uppsats att försöka granska denna problematik.
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur framgång kan definieras i sociala företag och hur
ett företag kan arbeta inom olika områden för att uppnå denna framgång.
Avgränsningar: Denna uppsats fokuserar och behandlar det sociala företaget Coompanion
och dess arbetssätt. Dessutom avgränsas i uppsatsen områdena för ett företag att nå framgång
till dess fokus, mätmetoder, ledarskap, medarbetare och varumärke.
Metod: Uppsatsens undersökning av Coompanions arbetssätt grundas på kvalitativ primär
data i form av intervjuer med fem intervjuobjekt. Uppsatsens teoridel baseras dessutom på
kvalitativ sekundär data som vetenskapliga artiklar och verk av kunniga inom ämnet icke
vinstfokuserat företagande. Utifrån teorin och intervjuobjektens svar dras slutsatser om dels
Coompanions arbetssätt men även om sociala företag generellt i de fall då det kan anses att
förutsättningarna är gällande för alla sociala företag och där Coompanion endast exemplifierar
arbetssätten.
Resultat och slutsatser: Framgång kan i ett socialt företag definieras som dess grad av
fullföljande av uppsatta mål och uppdrag eller affärsidé. I uppsatsen framkommer slutsatser
om att det är viktigt att sociala företag genomsyras av en samstämmighet om vad
verksamheten ska ägna sig åt och inte ägna sig åt för att nå framgång. Sociala företag har ofta
mer diffusa mål än vinstfokuserade företag och vi anser därför att de oftare har problem med
att formulera användbara mått. Balanserat styrkort föreslås som verktyg för att definiera
värdeskapande aktiviteter och öka måluppfyllelsen. I uppsatsens studie framkommer det att
politiskt ledarskap är att föredra då maktstrukturer ofta är svaga i sociala företag. Vidare är
delaktighet och rätt människor viktigt för att skapa ägandeskap och ansvarskänsla för
företaget hos medarbetarna och skapa motivation. Detta eftersom det ofta finns färre andra
incitament, till exempel finansiella och karriärrelaterade, än i vinstdrivande företag. Det finns
även en stor risk i sociala företag att arbetet med varumärket försummas då denna aktivitet
kan anses endast gälla vinstfokuserade företag. Vi menar dock att förtroendet för varumärket
är avgörande när det gäller att attrahera medel från bidragsgivare.
Förslag till fortsatt forskning: Med utgångspunkt i denna uppsats anser vi att det vore
intressant att utifrån ett eller flera av de områden som tas upp i denna uppsats avseende hur ett
socialt företag kan uppnå framgång göra en jämförande studie mellan olika sociala företag för
att definiera likheter och skillnader i arbetssätt. | eng |
dc.format.extent | 209049 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-7M | eng |
dc.title | Framgång i sociala företag En studie av hur frmgång kan definieras och uppnås i sociala företag | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | eng |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |