• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5.

Abstract
Arbetets art: Examensarbete 10 poäng Titel: ”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5” Sidantal: 42 Författare: Marie Svensson och Christina Westbrand Handledare: Ann Boglind Examinator: Maj Asplund Carlsson Datum: HT – 05 Bakgrund Under vår utbildning har vi reagerat över att elever i skolan många gånger inte bearbetar vad de läst mer än genom eventuell bokredovisning inför klassen. Eftersom vi tror att det är viktigt att man även, i synnerhet under den tidiga läsutvecklingen, får möjlighet att samtala om det man läst och tillsammans med andra bearbeta en läst text vill vi med vår undersökning studera samtalets betydelse för elevens läsförståelse. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att studera samtalets betydelse för elevens förståelse av en skönlitterär text – ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill också undersöka om eleverna själva upplevde att litteratursamtal fördjupar förståelsen av texten. Metod Vår undersökning bygger på kvalitativa intervjuer, enkäter samt observationer som genomfördes vid tre tillfällen i två jämförbara grupper bestående av sex elever i år 5. Resultat Resultatet pekar på att samtalet har viss betydelse för elevens förståelse av en text och vi såg att eleverna delgav varandra tankar och erfarenheter, vilket bidrog till en fördjupad förståelse av texten. Detta ligger i linje med ett sociokulturellt perspektiv där man betonar att man lär av varandra genom att samtala och diskutera. Vår slutsats är att litteratursamtal kan hjälpa eleven att utveckla strategier och utvecklas som läsare, vilket även forskningen visar. Nyckelord: litteratursamtal, läsförståelse, sociokulturellt perspektiv, strategier, metoder
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/254
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05_1080_005.pdf (6.689Mb)
Date
2005
Author
Svensson, Marie
Westbrand, Christina
Keywords
litteratursamtal
läsförståelse
sociokulturellt perspektiv
metoder
strategier
Series/Report no.
ht05 1080-005
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV