• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nöjda föräldrar med blandade upplevelser av stöd - En kvalitativ studie om hur föräldrar till funktionshindrade barn uppfattar det stöd som de fått från samhället och sitt nätverk

Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur föräldrar till barn med funktionshinder upplever det stöd som de fått av samhället och sitt nätverk. Frågeställningarna är: • Hur fick föräldrarna reda på vilket funktionshinder deras barn har? Och hur blev de bemötta och stöttade i den nya livssituationen? • Är föräldrarna nöjda med det stöd de har fått? • Vilken typ av socialt stöd har varit till störst stöd för föräldrarna? Metoden som används i denna studie är kvalitativ. Fem föräldrar till barn med olika funktionshinder har intervjuats. Det insamlade materialet har tolkats utifrån stödteori. Resultatet visar att föräldrarna har olika upplevelser av stöd vid diagnostillfället av sina barn. Hur de fick beskedet, och hur personalen pratade om funktionshindret och barnet var av stor betydelse för den upplevda känslan av stöd. Överlag är föräldrarna nöjda med det stöd som de har fått. Några av föräldrarna har saknat professionell kontakt i form av samtalsstöd, medan andra fått erbjudande av sådant stöd, men inte ansett att de behövt det. Stödbehovet varierar mellan föräldrarna, bland annat på att deras barn har skilda funktionshinder som kräver olika mycket, samt att de har olika personligheter och stöd från det nära nätverket. De flesta av föräldrarna har upplevt att det informativa stöder har varit av stor vikt för dem och deras upplevelse av stöd. Flera av föräldrarna uppger även det emotionella stödet som väldigt viktigt, där barnets mormor varit en väldigt viktig person som gett såväl emotionellt stöd, som instrumentellt stöd. Det instrumentella stödet har haft olika betydelse för föräldrarna. Behovet av stöd från LSS-lagstiftningen är mycket beroende på deras barns funktionshinder, men alla föräldrarna anser att det erbjuder ett bra stöd. Habiliteringen har alla föräldrarna haft kontakt med och är överlag nöjda med stödet därifrån som varit både instrumentellt, men också informativt. Vårdbidrag är något som fyra av fem föräldrar anser har bidragit positivt till deras livssituation på olika sätt. Skola och föreningar som FUB är andra exempel på stödgivare som föräldrarna upplevt gett instrumentellt stöd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25564
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_25564_1.doc (268Kb)
Date
2011-05-25
Author
Winter, Emelie
Keywords
Förälder, funktionshinder, stöd
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV