Show simple item record

dc.contributor.authorWikhede, Malin
dc.contributor.authorBernhardsson, Cecilia
dc.date.accessioned2006-02-10T12:30:14Z
dc.date.available2006-02-10T12:30:14Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/255
dc.description.abstractArbetets titel ”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal 40 Författare Cecilia Bernhardsson och Malin Wikhede Handledare Ann Boglind Tidpunkt Höstterminen 2005 ______________________________________________________________________ Bakgrund Under vår utbildning har vi mer och mer förstått hur viktigt det är att barn läser och att de har lust till att läsa. För att vi som pedagoger ska få mera underbyggda kunskaper om hur viktig skönlitterär läsning är för eleverna, så ser vi denna undersökning som ett viktigt led för oss. Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur 10-åringars läsvanor och läslust förhåller sig. Vilken typ av litteratur de väljer och hur mycket de läser i skolan och på fritiden, samt ur ett könsperspektiv. Vårt examensarbete utgår från elevens perspektiv och deras sätt att se på läsning. Syftet är också att se samband mellan vårt resultat och tidigare undersökningar samt forskning. Metod Vår metod bygger på empiriska undersökningar, som enkät och observation. Vi har utfört detta på en skola i närheten av Göteborg och det ingick 22 elever i undersökningen. De utgjorde vår undersökningsgrupp. Vårt material bygger också på redan befintliga forskningsrapporter och litteratur som bearbetar vårt område. Resultat Skönlitterär läsning i skolan och på fritiden är av stor vikt för eleven, med tanke på att den förmedlar kunskaper om vårt kulturarv, människokännedom, livserfarenheter och är ett viktigt led i elevens språkutveckling. Föräldrar, lärare och andra vuxna är viktiga förebilder för eleven, då de hjälper att skapa en bra grund för elevens läsvanor, läslust och deras attityder till skönlitteratur. Genom att eleverna ser läsning som något lustfyllt och roligt innebär det att skönlitteratur är mycket bra att använda för att förmedla kunskaper av olika slag. Nyckelord Läsvanor, läslust, läsattityder, skönlitteratur.eng
dc.format.extent339241 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 1080-006eng
dc.subjectläsvanoreng
dc.subjectläslusteng
dc.subjectläsattitydereng
dc.subjectskönlitteratureng
dc.title”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record