Värdering av Varulager -En studie om vilka argument som ligger bakom handelsföretag inom konfektionsbranschens val av varulagervärderingsmetoder
Abstract
Bakgrund och problem: Varulagret hos handelsföretag inom konfektionsbranschen är oftast
en mycket omfattande och väsentlig post i deras omsättningstillgångar. Detta innebär att
eventuella felvärderingar kan få en stor påverkan på resultatet. Därför är det viktigt att värdera
varulagret med försiktighet. Det finns ett antal problem vid värdering av varulager och dessa
är sammankopplade med de redovisningsval som företag gör. Handelsföretag inom
konfektionsbranschen är särskilt känsliga vid värdering av sina varulager då deras varor styrs
av trender, väderlek och säsongsvariation. Några handelsföretag vars resultat har påverkats av
dessa faktorer är Kappahl, H&M och Lindex. Detta anser vi är intressant då det visar vikten
att värdera varulager till rätt värde så att intressenterna inte får en felaktig bild av företags
omsättningstillgångar och resultat. Detta leder fram till följande problemformulering:
· Vilka argument ligger bakom handelsföretag inom konfektionsbranschens val av
varulagervärderingsmetoder?
Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka hur handelsföretag inom
konfektionsbranschen går tillväga vid värdering av varulager och vilka argument som ligger
bakom handelsföretagens val av värderingsmetoder.
Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ undersökning då vår undersöknings
problemformulering och syfte ämnar kartlägga hur handelsföretag inom konfektionsbranschen
värderar sina varulager och vilka argument som ligger bakom dessa redovisningsval. För att
kunna besvara vår problemformulering och uppfylla vårt syfte med undersökningen använde
vi oss av primärdata bestående av fem stycken intervjuer.
Resultat och slutsatser: Alla handelsföretag i vår undersökning använder sig av
anskaffningsvärdet vid varulagervärdering. Detta anser vi tyder på en hög grad av legitimitet
och tillförlitlighet då beräknandet av anskaffningsvärdet sällan innefattar subjektiva
värderingar. Tre av företagen i vår undersökning använder sig av FIFU. Argumenten som
företag nämner är affärssystemets begränsningar, metodens enkelhet, rättvisande bild samt
kongruens. Vi har inte funnit några direkta redovisningssamband till varför företag har valt
denna metod. Två av företagen i vår undersökning använder sig av vägt genomsnitt. Deras
argument till valet är att de ansåg att metoden gav den mest rättvisande bilden av deras
varulager samt att de har använt metoden länge och känner att de behärskar den. Valet av
värderingsmetod anser vi inte påverkas av regelverken och dess olika organisationer IASB
och BFN. Företagens storlek spelar ingen roll vid valen av värderingsmetoder, trots att
tidigare studier visat på ett samband mellan metod och storlek. Vid valet av
varulagervärdering tar företagen hänsyn till trender, väderlek och säsongsvariation på sina
produkter, men detta påverkar inte valet av värderingsmetod. Den redovisningsprincip som
handelsföretagen ansåg viktigast vid värdering av varulager är försiktighetsprincipen. Detta då
ett övervärderat lager kan påverka företagens resultat och ge felaktig information till
omvärlden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-06-10Author
Jansson, Anna
Weghammar, Emilia
Keywords
Varulager, konfektionsbranschen, varulagervärdering, försiktighet, handelsföretag
Series/Report no.
Externredovisning
10-11-54M
Language
swe