Show simple item record

dc.contributor.authorBerglund, Viktor
dc.date.accessioned2007-02-01T10:22:40Z
dc.date.available2007-02-01T10:22:40Z
dc.date.issued2007-02-01T10:22:40Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2569
dc.description.abstractBakgrund & Problem: Många studier pekar på att det är stor skillnad mellan den formulerade företagsstrategin och den faktiska prestationen. Detta har benämnts som ”The Strategy to Performance Gap”. En föreslagen metod för att komma tillrätta med detta gap är Gartner Groups Corporate Performance Management (CPM) initiativ. Stora och internationellt verksamma företag borde ha mest att tjäna på att minska gapet, de torde även vara de som har kommit längst i nyttjandet av nya teorier för att nå dit. Därför ämnar den här studien att kartlägga om storföretag som är verksamma i Sverige är medvetna om gapet, samt hur de arbetar med strategikommunicering och nedbrytning. Vidare skall vi se om det i deras arbetsmetoder går att se några likheter med det som Gartner föreslår i sin CPM metodik. Huvudsyfte: Att kartlägga hur storföretag verksamma i Sverige arbetar med att bryta ner och kommunicera ut strategi i syfte att minimera det strategiska gapet. Delsyfte: Vilka paralleller kan dras till teorierna kring Corporate Performance Management. Avgränsningar: Studien begränsar sig till företag vars representanter för deras strategiska enheter finns inom Göteborg eller Lund med omnejd. Detta på grund av arbetets tids‐ och resurs begränsningar. Vi har endast intervjuat en ansvarig för respektive företags strategiarbete. I litteraturen angående CPM begränsar sig studien till Gartners definitioner. Metod: Uppsatsen tar en explorativ ansats och kvalitativa, semistrukturerade intervjuer har genomförts varifrån primärdata samlats in. Sekundärdata kommer från böcker, artiklar och informationsmaterial från företagen. Slutsats: Vi har kartlagt hur storföretag verksamma i Sverige går till väga i sitt arbete med att bryta ned och kommunicera ut strategi och därmed visat hur de arbetar med att stänga gapet mellan strategi och faktisk prestation. Genom att analysera de komponenter som tas upp i teorin kring CPM har vi kunnat dra paralleller till de metoder och tänk som de valda företagen uppvisar. Dessa paralleller bekräftar vad vi trodde att vi skulle hitta med härledning av Hype Cycle och diffusionsteorin, att många paralleller finns och att företag verksamma i Sverige ligger i framkant vad gäller införandet av nya managementmetoder. Men det är en bit kvar till dess att de når "Path of Enlightenment" om CPM. Förslag till fortsatt forskning: Precis som det tidigare föreslagits vore det intressant att göra en kvantitativ studie om hur långt tankarna kring CPM har kommit bland svenska företag. I dagsläget är dock fortfarande medvetenheten kring begreppet lågt bland företagen vilket kan försvåra. En litteraturstudie eller review inom ämnet vore bra för att fastställa forskningsfronten i ämnet.eng
dc.format.extent772621 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-36Meng
dc.titleMind the Gap En explorativ studie i hur storföretag verksamma i Sverige stänger gapet mellan strategi och prestation samt vilka paralleller som kan dras till Corporate Performance Managementeng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaweng
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record