Visa enkel post

dc.contributor.authorPihlquist, Linda
dc.contributor.authorSandahl, Maria
dc.date.accessioned2011-06-17T07:22:17Z
dc.date.available2011-06-17T07:22:17Z
dc.date.issued2011-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25709
dc.description.abstractBakgrund: I samband med att företag har blivit allt mer internationella samt att konkurrensen på olika marknader har ökat, så har också krav på ökad effektivitet i företag aktualiserats, vilket är en av orsakerna till att målstyrning blivit allt mer viktigt i organisationer. Banker är tjänsteföretag, vilket medför att de anställdas handlingar är av stor betydelse för verksamhetens framgång. Det är därför viktigt att styrningen utformas på rätt sätt för att så effektivt som möjligt motivera och engagera medarbetare att handla i linje med verksamhetens övergripande mål. Problemformulering: Hur ser målstyrning ut i banker och hur ser sambandet ut mellan målstyrning och motivation hos de anställda? Syfte: Syftet med denna rapport är att studera och redogöra för hur målstyrning ser ut i två av Sveriges storbanker, samt undersöka sambandet mellan målstyrning och motivation hos de anställda. Vidare är syftet att titta på likheter och olikheter mellan bankernas sätt att styra med mål. Metod: För att kunna besvara studiens problemformulering har en fallstudie gjorts på ett kontor på Handelsbanken respektive SEB. Det empiriska materialet har samlats in både genom en kvalitativ metod i form av intervjuer samt en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Resultat och slutsatser: Båda kontoren har medarbetare som är motiverade av organisationens mål. Dock finns en skillnad i vad kontorscheferna tror motiverar de anställda och vad som de anställda motiveras av. Vi anser därför att kunskap om vad som motiverar de anställda måste beaktas mer, vilket vi anser kan leda till en mer effektiv verksamhet. Utifrån vår studie medför inte bankernas olika organisationsstruktur att de anställdas motivation till att nå målen skiljer sig åt mellan kontoren. Studien visar på att kommunikationen av målen till kontoren fungerar på ett bra sätt, vilket vi anser är en bidragande faktor till att de anställda på båda kontoren är motiverande av organisationens mål. Förslag till vidare studie: Då vi endast studerat två av Sveriges fyra storbanker, vore det intressant att även studera de två banker som vi valt att inte studera, det vill säga Nordea och Swedbank. Att göra en jämförelse mellan målstyrning inom banksektorn och målstyrning inom detaljhandeln hade även det varit en intressant studie.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries10-11-69sv
dc.subjectEkonomistyrning, Målstyrning, Motivation, Banksektorn, Management by objectives.sv
dc.titleSambandet mellan målstyrning och motivation -En studie på Handelsbanken och SEBsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post