dc.contributor.author | Bylock, Christian | |
dc.contributor.author | Fredriksson, Ludwig | |
dc.date.accessioned | 2011-06-21T09:09:11Z | |
dc.date.available | 2011-06-21T09:09:11Z | |
dc.date.issued | 2011-06-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25735 | |
dc.description.abstract | Under mitten av 2011 kommer en ny leasingstandard att presenteras, vilken innehåller stora
skillnader mot dagens befintliga IAS 17-standard. I korthet innebär förändringen att en stor
andel leasingavtal som idag klassificeras som operationella skall in i balansräkningen, där det
leasade objektet skall aktiveras och skrivas av löpande.
Detta kommer medföra försämrade nyckeltal då balansräkningen växer tillsammans med
minskad flexibilitet för leasingtagarna. Därtill kräver finansiella leasingavtal mer reurser både
initialt och löpande under räkenskapsåret då bland annat restvrädet måste beakttas
kontinuerligt.
Syftet har varit att undersöka huruvida den nya standarden kommer att påverka flygbranschen
och i synnerhet de valda företagen. Vidare kompletteras syftet med följande frågeställningar:
På vilket sätt kommer den nya IFRS-standarden att påverka den finansiella
rapporteringen i valda flygbolag?
Hur står de rustade för förändringen?
Som respondenter för vår undersökning valde vi tre flygbolag av varierande karaktär, ett
leasingbolag samt en redovisningsexpert. Denna utgångspunkt satte även vår avgränsning.
Vidare tillämpade vi en kvalitativ metod, då den är av mer förklarande karaktär och lämpar
sig bättre när syftet grundas i förståelse i ämnet.
Våra respondentar från flygbolagen var mycket eniga om att operationell leasing är frekvent
förekommande samt att denna finansieringsform innehåller klara fördelar.
I samband med att den nya IFRS-standarden införs kommer företag som idag innehar
betydande andelar operationell leasing att påföras högre kostnader då avtalen skall arbetas
om. Emellertid medför inte den standraden långsiktigt påverkan, då restvärdesrisken, vilken är
den främsta aspekten vid klassificeringen ändå kan beakttas effektivt i framtiden genom
produktiva avtal.
De viktigaste incitamenten för att välja leasing som finansieringsform är att restvärdesrisken
minskas, flexibiliteten i flottan ökas och att leasinggivare oftast får bättre låneräntor än
flygbolag. Att dessa fördelar är så pass starka i kombination med att det inte är så stor skillnad
för leasinggivare och leasingtagare i flygbranschen om avtalet är operationellt eller finansiellt
då detta oftast går att skriva sig ur gör att standarden troligen inte kommer att påverka
flygbranschen i någon större utsträckning gällande vilken finansieringsform som väljs. Inte
heller nyckeltalen kommer påverkas då dessa redan i dagsläget justeras efter operationell
leasing. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 10-11-77M | sv |
dc.title | Leasing i flygbranschen -En kvalitativ studie bland användare av den nya standarden | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |