dc.contributor.author | Aronsson, Mattias | |
dc.contributor.author | Löf, Jens | |
dc.date.accessioned | 2011-06-27T06:38:28Z | |
dc.date.available | 2011-06-27T06:38:28Z | |
dc.date.issued | 2011-06-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25803 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med denna studie är att analysera Instrument-X programteori samt undersöka hur bru-karna upplever hjälpprocessen vid användandet av Instrument-X.
Metod:
För att besvara vårt syfte har vi använt dokumentstudier och kvalitativa intervjuer som hu-vudmetoder.
Huvudresultat:
Brukarna upplevde i stort hjälpprocessen vid användandet av Instrument-X som positiv. Det som hölls fram som mest gynnsamt med Instrument-X i hjälpprocessen var att informationen blev nedtecknad tillsammans med brukaren, detta gjorde att deltagarna kände att de togs på allvar vilket skapade en känsla av att komma framåt i processen. Vidare menade deltagarna att nedtecknandet av uppgifter gav dem själva en god bild av vad de kunde tänkas arbeta med. Vissa deltagare berättade om en känsla av osäkerhet kring vad de kunde arbeta med när kon-takt togs med socialtjänsten, upplevelsen var att Instrument-X hjälpte till att klargöra och ska-pa en bild inför framtiden. Att uppgifterna nedtecknades ledde även enligt deltagarna till att de slapp berätta samma sak om igen och att saker som sades inte glömdes bort varken av dem själva eller av socialsekreteraren.
Deltagarna framhöll att Instrument-X skapade mer struktur och gjorde att frågorna som ställdes kändes mer relevanta. Trots att Instrument-X upplevdes som strukturerad uttryckte deltagarna i vår studie att de fick utrymme att själva berätta sin livshistoria.
Genomgående uttryckte deltagarna en känsla av delaktighet i hjälpprocessen, även be-träffande delaktighet lyftes nedtecknade av uppgifter fram som centralt. Deltagarna upplevde att organisationen var intresserad av deras sociala och ekonomiska situation, vilket var viktigt för deltagarnas känsla av delaktighet. Deltagarna berättade hur Instrument-X påverkade deras känsla av att bli lyssnade på och deras känsla av delaktighet i positiv bemärkelse. Däremot kunde vi uttyda en divergens mellan att få möjlighet att uttrycka sina åsikter och önskemål och att dessa i den efterföljande processen resulterade i faktiska insatser.
En annan intressant del i vår studie var att deltagarna överlag uttryckte att de inte visste så mycket om Instrument-X. För vissa av deltagarna var intervjutillfället första gången de hörde talas om Instrument-X. För deltagarna var Instrument-X ett frågeformulär utan namn vidare fanns ingen kunskap om vad det skulle användas till eller varför.
Resultatet har i denna studie analyserats med vår teoretiska referensram bestående av olika begrepp och faser vilka lyfts fram av olika författare beträffande hjälpprocessen och empowerment. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Instrument-X, ekonomiskt bistånd, hjälpprocessen, empowerment, delaktighet och brukare. | sv |
dc.title | Instrument-X – programteori och brukarutvärdering av ett bedömningsinstrument inom ekonomisktbistånd | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |