Show simple item record

dc.contributor.authorNissen, Patrick
dc.contributor.authorStåhl, Johan
dc.contributor.authorStåhle, David
dc.date.accessioned2007-02-06T10:15:35Z
dc.date.available2007-02-06T10:15:35Z
dc.date.issued2007-02-06T10:15:35Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2581
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: Det har inom ekonomistyrningen sedan länge varit ett stort fokus mot ett företags kostnader och vad som driver kostnader inom ett företag. Under senare år har det dock propagerats för att kunden ska en starkare inverkan på ett företags ekonomistyrning. Det hävdas även att ekonomistyrning med ett tydligt kostnadsfokus har kommit skuggan av ett företags förmåga att skapa värde för kunden. Under årens lopp har det utvecklats modeller såsom ABC-kalkylering och aktivitetsbaserad styrning vilka syftar till att skapa värde för kunden. Dessa modeller betonar dock kostnader framför intäkter och förklarar inte till fullo vad som skapar och driver såväl intäkter som vinst inom företag. Att intäktssidan har hamnat i skymundan är förundransvärt då det är kunderna som skapar intäkterna åt företaget. Uppsatsen är intressant att genomföra dels då kunden har fått en ökad betydelse inom ekonomistyrningen samtidigt som tidigare undersökningar kring intäktsdrivare är breddundersökningar och utgår inte från det individuella företagets särart. De tidigare undersökningarna utgår även från enstaka intäktsdrivare. Då denna uppsats är en intervjuundersökning ämnas flertalet intäktsdrivare identifieras inom den utvalda branschen vilken är kläddetaljhandelsbranschen. Detta har lett fram till följande problemformulering: Vilka intäktsdrivare finns inom kläddetaljhandelsbranschen och vilken relation har dessa intäktsdrivare till företagets intäkter? Syfte: Syftet med uppsatsen är att såväl identifiera som kartlägga intäktsdrivare och dess relation till företagets intäkter inom kläddetaljshandelsbranschen. Metod: Då uppsatsen syftar till att kartlägga intäktsdrivare och dess relation till intäkter har uppsatsen ett beskrivande syfte. Då uppsatsen även behandlar ett relativt okänt område inom ekonomistyrningen har uppsatsen även ett explorativt syfte. Då intäktsdrivare är branschberoende har en bransch valts ut vilken är kläddetaljhandelsbranschen. Utvalda företag inom branschen är AB Lindex, JC AB och KappAhl AB. Resultat och slutsats: Utifrån tidigare forskning har det för uppsatsen valts ut sex intäktsdrivare vilka är; kundlojalitet, kundtillfredsställelse, medarbetartillfredsställelse, pris, produktkvalitet och varumärke. Undersökningens resultat visar att dessa har en betydande roll som intäktsdrivare inom kläddetaljhandelsbranschen. Under insamlingen av det empiriska materialet har ytterligare fem betydelsefulla intäktsdrivare identifierats inom kläddetalj-handelsbranschen. Dessa är butiksläge, exponering, servicekvalitet, sortimentsbredd och sortimentsdjup. Undersökningen visar att samtliga har en relation till företagets intäkter då intäktsdrivarna i flertalet fall påverkar intäkterna direkt.eng
dc.format.extent1241261 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-19Meng
dc.titleIntäktsdrivareeng
dc.title.alternativeEn studie inom kläddetaljhandelsbranscheneng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaweng
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record