Marknadsföring av hållbara fonder - Hur kan en mindre bank göra?
Abstract
Syftet med denna rapport är att undersöka hur en mindre bank med begränsade resurser kan marknadsföra hållbara aktiefonder mot privata kunder på ett lämpligt sätt. Detta är av intresse eftersom marknaden i allt större utsträckning efterfrågar produkter av detta slag samtidigt som det ofta råder bristande kunskap bland banker angående hur hållbara produkter bör marknadsföras. En empirisk studie tillsammans med en litteraturstudie har legat till grund för utformningen av ett antal rekommendationer. Resultatet av kundundersökningen visar att det finns en utbredd okunnighet på marknaden om dessa produkter, men även att det finns ett relativt stort intresse för dem. Enligt undersökningens resultat är en lämplig målgrupp att rikta marknadsföringen mot högutbildade, yngre män och kvinnor. Marknadskommunikationen bör, förutom att anpassas till målgruppen i fråga, utformas på ett sådant sätt att den är lättillgänglig och lättförståelig. Vidare bör banken agera transparent för att förstärka sitt förtroende och sin trovärdighet på marknaden. Sist men inte minst bör utbildning av både kunder och personal ske, de förra genom informationsspridning och de senare genom aktivt deltagande i seminarier och utbildningsdagar, för att öka kunskapen samt engagemanget bland dessa grupper. Vidare bör man förslagsvis utreda hur mer genomgripande förändringar inom branschen kan ske, exempelvis vilka möjligheter det finns att skapa en gemensam definition samt standard för vad en hållbar fond är. Denna rapport skrivs på uppdrag av en bank och rekommendationerna är därför anpassade till detta företag.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-06-27Author
Ekman, Alice
Jönsson, Zandra
Keywords
bank, etisk fond, hållbar fond, hållbar utveckling, SRI, hållbar marknadsföring, konsumentbeteende, greenwashing
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagade
10/11:3
Language
swe