• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att kommunicera med externa transportörer – en studie over vilka kommunikationskanaler livsmedelsgrossister använder i kommunikationen med transportörer

Abstract
Bakgrund och problem Livsmedelsgrossistens roll och affärsidé handlar om att samordna kontakten med olika leve-rantörer världen över och snabbt och kostnadseffektivt tillhandahålla de varor kunderna efter-frågar. Transportuppdraget i varukedjor handlar inte längre bara om den materiella delen utan även om den immateriella delen. För att effektivt kunna hantera både varu- och informations-flöde krävs effektiv kommunikation med nya lösningar men samtidigt anses transportbran-schen i hög grad vara väldigt traditionellt bunden. Syfte Uppsatsens syfte är att studera hur livsmedelsgrossister kommunicerar med externa transpor-törer och vilka kommunikationskanaler de använder när de bokar och utbyter information och dokument om transporterna. Metod Då uppsatsen syftar till att skapa en djupare förståelse och en helhetsbild över undersöknings-området har därför ett hermeneutiskt förhållningssätt valts med en kvalitativ ansats. Personli-ga intervjuer har genomförts med fyra respondenter på grossistföretag som ansvarar eller dag-ligen arbetar med kommunikationen med företagets externa transportörer. Resultat och slutsats Vår studie visade att grossisterna i hög utsträckning hade elektronisk kommunikation med sina kunder men i liten utsträckning med transportörerna för att man gärna upprättade en per-sonlig kontakt med transportören, och allra främst chauffören. Antalet informationstransak-tioner med transportören var lågt och man upplevde inga problem, såsom missförstånd eller låg respons, med de personbaserade kommunikationskanalerna. Förslag till fortsatta studier Det vore av intresse att genomföra studien i det motsatta förhållandet. Hur upplever transpor-törerna kundernas kommunikation? Stämmer deras bild överens med kundernas påstående? Det är även intressant att studera om det är skillnad i upplevd kundservice och kvalité mellan kunder till transportörer med utvecklad elektronisk kommunikation jämfört med kunder till transportörer med mer traditionella personbaserade kommunikationskanaler.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25850
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_25850_1.pdf (613.6Kb)
Date
2011-06-27
Author
Axelson, Janní
Hållander, Daniella
Keywords
Kommunikationskanaler, information, elektroniska lösningar, livsmedelsgrossister, transportörer
Series/Report no.
Logistik
10/11:9
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV