dc.contributor.author | Glans, Linda | |
dc.contributor.author | Eliasson, Jörgen | |
dc.date.accessioned | 2011-06-27T15:57:43Z | |
dc.date.available | 2011-06-27T15:57:43Z | |
dc.date.issued | 2011-06-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25853 | |
dc.description.abstract | Längre resor har blivit nödvändiga för att klara av vardagslivet och bilen upplevs ofta som överlägsen kollektivtrafiken vilket gjort att Sverige idag är ett samhälle präglat av bilism. Detta påverkar miljön negativt och bidrar till en ökad trängsel. Kollektivtrafiken är en viktig del i att motverka dessa problem. Syftet med denna uppsats har mot bakgrund av detta varit att undersöka hur kollektivtrafiken kan främjas för att locka fler resenärer med avseende på ett antal påverkandefaktorer.
Kollektivtrafiken i Sverige är under förändring i och med en ny kollektivtrafik lag som träder i kraft år 2012 då även kommersiell kollektivtrafik kommer att tillåtas. I Göteborg införs dessutom trängselskatter år 2013 och stora satsningar på kollektivtrafikens infrastruktur kommer att genomföras framöver inom ramen för det Västsvenska paketet. Efter litteraturstudier har fyra viktiga påverkansfaktorer i valet av färdmedel tagits fram - restid, turtäthet, pris och kvalitet.
Intervjuer har genomförts hos tre planerare och tre utförare av kollektivtrafik inom Västra Götalandsregionen. Dessa har fått redogöra för hur de arbetar med att göra kollektivtrafiken mer attraktiv utifrån de fyra påverkansfaktorerna, samt hur de ser på framtiden. Alla är överens om att turtäthet och restid är faktorer av stor betydelse i valet av färdmedel. Att förbättra dessa är idag svårt att genomföra på grund av framkomlighetsproblem och kapacitetsbrist i Göteborg. Att pris skulle vara en viktig påverkansfaktor håller de flesta dock inte med om. Särskilt inte för nuvarande bilister eftersom dessa redan betalar ett högre pris än de skulle gjort om de åkt kollektivt. Kvalitetsbegreppet är mer omfattande då det innefattar många aspekter men flera aktörer, såväl planerare som utförare, har framhållit att bilen erbjuder mycket högre komfortnivå än kollektivtrafiken gör och att det delvis förklarar varför bilister är så svåra att locka över till kollektivtrafiken.
Det är oklart hur en framtida kommersiell kollektivtrafik kan komma att te sig. I samband med de förändringar som kommer inom de närmsta åren med en ny kollektivtrafiklag och trängselskatten i Göteborg kan de problem som finns idag lösas men samtidigt kan det också ge upphov till nya. Det krävs stor samordning i branschen och en helhetssyn på systemet vilket fordrar en långsiktig planering för att i slutänden locka fler resenärer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 10/11:14 | sv |
dc.title | På Väg – om främjandet av kollektivtrafik | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |