Aktör eller struktur – En jämförande studie av läroböcker för gymnasieskolan i historia
Abstract
Sammanfattning
Uppsatsen undersöker om historiesynen i svenska gymnasieböcker förändrats. Närmare
bestämt om styrkeförhållandet mellan det strukturella förklaringssättet och det aktörsbaserade
förklaringssättet förändrats i gymnasieskolans historieböcker mellan perioderna 1965-75 och
000-010, och i sådana fall på vilket sätt. Bakgrunden till studien är de stora och
genomgripande värderingsförändringar som skett i det svenska samhället mellan de båda
undersökta perioderna. Under framförallt 80- och 90-talet växer en ny individualism fram
som tränger tillbaka det tidigare svenska kollektivistiska samhället. Dessa nya värderingar får
konsekvenser inom en rad områden, såväl inom ekonomisk politik, som inom det
organiserade Sverige. Sammantaget innebär dessa förändringar att egenintresset stärks på det
allmännas bekostnad, att individen så att säga ställs i centrum som ”sin egen lyckas smed”.
Uppsatsen undersöker således med utgångspunkt från ovanstående frågeställning, huruvida
dessa nya samhällsgenomgripande värderingar fått genomslag också i historiesynen. Studien
tittar endast på avsnittet i böckerna som handlar om den franska revolutionen. Resultatet visar
att en viss förändring skett i historiesynen till fördel för det aktörsdrivna synsättet, men att
bakomliggande strukturella orsaker som ekonomi och sociala villkor ändå generellt sett har de
starkaste förklaringsvärdena.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Andersson, Johan
Keywords
Historiesyn
läroböcker
aktörsperspektiv
Language
sv