Show simple item record

dc.contributor.authorMattiasson, Malinsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:18:41Z
dc.date.available2011-06-30T16:18:41Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25905
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att lyfta fram, analysera och diskutera elevers begreppsuppfattning. Jag har kommit i kontakt med en åldersintegrerad klass med elever i åldern 9-11 år, skolår 3-4, och deras tematiska arbete kring människokroppen. I mitt arbete tillsammans med eleverna uppmärksammade jag att vissa centrala ord och begrepp som användes i detta tematiska arbete, också är av central betydelse inom matematikens språk. Mitt syfte var att undersöka hur elever använder ett urval av några centrala ord och begrepp när de utifrån egen fantasi skriver en berättelse. Jag vill också undersöka om eleverna kan tolka dessa ord och begrepp då de ingår i matematiska uppgifter. Vilka centrala ord och begrepp fanns både i elevernas läromedel i matematik och i de faktaböcker som användes i deras tematiska arbete om människokroppen? Hur använde eleverna dessa ord och begrepp när de utifrån egen fantasi skriver en berättelse? Hur eleverna tolka dessa ord och begrepp när de ingick i texten till en matematikuppgift? Metod Jag ansåg att kvalitativa undersökningar, vore en bra grund att använda sig av till min studie, då en kvalitativ undersökningsmetod lämpar sig väl för att få en djupare syn på de centrala orden och begreppen som eleverna har fått använda sig av. Jag har använt mig av metodtriangulering för att kunna bearbeta matematikbegreppen ur olika infallsvinklar. Eleverna har fått ett frågeformulär med olika matematikuppgifter, som de ska besvara. Eleverna har även fått i uppgift att skriva egna berättelser med några utvalda ord och begrepp. Berättelserna och de matematiska frågeställningarna har analyserats och redovisats i en matris. Resultat Jag konstaterade i mitt resultat att det var svårt för några elever att använda och tyda de utvalda begreppen enligt de matematikuppgifter som jag hade lämnat ut. Av min datainsamling att döma, kunde jag fastställa att alla elever trots allt en hade förståelse som ligger nära begreppens sanna innebörd. Det kändes viktigt att fortsätta arbeta med elevernas förståelse av ord och begrepp för att de ska kunna lösa matematikuppgifter. En grundförutsättning för att eleverna ska kunna utvecklas är att de känner en tilltro och trygghet till sin egen förmåga vilket generar till ökad självkänsla och ökat självförtroende. Denna studie är väsentlig för min framtida yrkesroll, som pedagog.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmatematiska begreppsv
dc.subjectordförståelsesv
dc.subjecttematiskt arbesv
dc.titleElevers användning av matematiska begreppsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record