dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar
Syftet med denna studie var att lyfta fram, analysera och diskutera elevers begreppsuppfattning. Jag har kommit i kontakt med en
åldersintegrerad klass med elever i åldern 9-11 år, skolår 3-4, och deras tematiska arbete kring människokroppen. I mitt arbete
tillsammans med eleverna uppmärksammade jag att vissa centrala ord och begrepp som användes i detta tematiska arbete, också
är av central betydelse inom matematikens språk. Mitt syfte var att undersöka hur elever använder ett urval av några centrala ord
och begrepp när de utifrån egen fantasi skriver en berättelse. Jag vill också undersöka om eleverna kan tolka dessa ord och
begrepp då de ingår i matematiska uppgifter.
Vilka centrala ord och begrepp fanns både i elevernas läromedel i matematik och i de faktaböcker som användes i deras
tematiska arbete om människokroppen?
Hur använde eleverna dessa ord och begrepp när de utifrån egen fantasi skriver en berättelse?
Hur eleverna tolka dessa ord och begrepp när de ingick i texten till en matematikuppgift?
Metod
Jag ansåg att kvalitativa undersökningar, vore en bra grund att använda sig av till min studie, då en kvalitativ undersökningsmetod
lämpar sig väl för att få en djupare syn på de centrala orden och begreppen som eleverna har fått använda sig av. Jag har använt
mig av metodtriangulering för att kunna bearbeta matematikbegreppen ur olika infallsvinklar. Eleverna har fått ett frågeformulär
med olika matematikuppgifter, som de ska besvara. Eleverna har även fått i uppgift att skriva egna berättelser med några utvalda
ord och begrepp. Berättelserna och de matematiska frågeställningarna har analyserats och redovisats i en matris.
Resultat
Jag konstaterade i mitt resultat att det var svårt för några elever att använda och tyda de utvalda begreppen enligt de
matematikuppgifter som jag hade lämnat ut. Av min datainsamling att döma, kunde jag fastställa att alla elever trots allt en hade
förståelse som ligger nära begreppens sanna innebörd. Det kändes viktigt att fortsätta arbeta med elevernas förståelse av ord och
begrepp för att de ska kunna lösa matematikuppgifter. En grundförutsättning för att eleverna ska kunna utvecklas är att de känner
en tilltro och trygghet till sin egen förmåga vilket generar till ökad självkänsla och ökat självförtroende. Denna studie är väsentlig
för min framtida yrkesroll, som pedagog. | sv |