IKT eller inte? En kvalitativ studie om vilka faktorer som är viktiga för några pedagoger i Göteborgs kommun vid implementering av IKT verktyg i skolverksamheten
Abstract
Sammanfattning:
Denna uppsats kommer att beskriva två modeller för faktorer som påverkar huruvida IKT-verktyg implementeras
i läranderelaterade aktiviteter eller inte. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka huruvida de faktorer som
beskrivs i dessa två modeller stämmer överens med vad sex lärare verksamma i Göteborgs kommun tycker.
Detta har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex stycken lärare. Intervjufrågorna har utformats
för att komma åt de olika faktorernas vikt hos de tillfrågade lärarna. Resultaten från undersökningen visade på att
alla faktorer som modellerna förespråkar till olika grad påverkade en individ huruvida en innovation
implementeras. De viktigaste faktorerna visade sig bland annat vara i vilken utsträckning man som person kände
ett behov av att använda sig av IKT och att det gav ett mervärde till det man arbetade med. Det visade sig även
vara en huvudfaktor att IKT-verktyg fanns tillgängligt på skolan och att organisationen och kollegor stimulerade
till dess användning. Något som förhindrade många från att använda sig av det visade sig bero på bland annat
brist på tid och stöd till att sätta sig in i nya innovationer och att många verktyg ansågs vara för specifika eller
enkelspåriga. Med hjälp av studien hoppas jag att man skall kunna förbättra hur IKT kan införas och beskrivas
med hjälp av modellerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Johannesson, Fredrik
Keywords
IKT
dator
innovation
implementera
undervisning
Language
sv