Visa enkel post

dc.contributor.authorGhasemi, Nargessv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:00Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:00Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25913
dc.description.abstractDen här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiska uttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. Samt hur pedagoger arbetar med musik, drama, dockteater, dans, rytmik och rörelse för att stimulera och stödja barns matematikförståelse och utveckling. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som planerar olika aktiviteter utifrån olika estetiska uttrycksformer i förskolan. Resultatet visar att pedagoger skapar en lärandemiljö med hjälp av estetiska uttrycksformer för att fånga barns matematikintresse och inlärning. Kombination mellan estetiska uttrycksformer och matematik skapar en roligt och kul lärandemiljö för att barn skall kunna uppleva och erfara med hela kroppen för att lära och utveckla. Pedagogerna vidare utmanar barnen till matematik utveckling inom dialog, språk och kommunikativt samspel som är viktiga delar till lärande. Barn i tidigare åldrar kan möta och upptäcka matematiken i sin omgivning och sin värld men det krävs att pedagogerna har kompetens, kunskap, medvetenhet, engagemang, motivation och intresse.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectlärande och utvecklingsv
dc.subjectestetiskasv
dc.titleMatematik genom estetiska uttrycksformersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post