Show simple item record

dc.contributor.authorLundberg, Åsasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:02Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:02Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25914
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Syftet med denna studie var att göra en kartläggning av elevers uppfattning av vad de anser bidra till att de mår bra samt belysa huruvida eleverna urskiljer något samband mellan fysisk aktivitet och välbefinnande eller ej. Studien syftade även till att undersöka hur en intervention i form av fysisk aktivitet kombinerat med en teorilektion om välbefinnande kunde påverka elevernas uppfattning om sambandet mellan fysisk aktivitet och välbefinnande. Metod Denna studie grundar sig på tillvägagångssättet för en learning study och undersökningen har genomförts i en klass av skolår 5, där tre lektioner har videofilmats – en praktisk idrottslektion (A1), en teorilektion (B) och ytterligare en praktisk idrottslektion (A). Eleverna har först fått fylla i ett förtest (Ft) om vad de har för uppfattning om att må bra. De har även fått fylla i ett rörelse-protokoll (Rp1, Rp) vid de praktiska lektionerna som visar vad de har presterat och vad de tyckte om övningarna. Till sist fick de ett eftertest (Et) att fylla i för att se om de hade ändrat sig något i sin uppfattning om att må bra efter den teoretiska interventionen. Resultaten av dokumenten har sammanställts i olika tabeller och diagram och innehållet i den teoretiska lektionen har analyserats för att tillsammans besvara de frågeställningar som undersökningens problemområde består av. Resultat Av resultatet kan utläsas att denna grupp av elever tänker mycket på sociala faktorer, men även fysiska och psykiska faktorer är viktiga för sitt välmående. Efter den teoretiska interventionen kan man se vissa förändringar hos eleverna som tyder på att de lyssnat och tagit till sig av det som sagts, men det finns en hel del kvar att bearbeta i form av kritiska aspekter om studien skulle fortsätta i en fullvärdig learning study.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLearning studysv
dc.subjectvälbefinnandehälsasv
dc.subjectmotivationsv
dc.titleVälbefinnandehälsa inom ämnet Idrott och Hälsasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record