Show simple item record

dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:06Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:06Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25916
dc.description.abstractSyfte Det övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrån lärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrån följande frågeställningar: 1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition? ) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning? Metod Undersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät som vetenskapligt redskap. Jag lät 16 lärare från ett högstadium i västra Göteborg, med olika ämnen, kön och yrkeserfarenhet besvara enkäten. Enkäten består av fem frågor som rör lärarnas bakgrund, samt 0 påståenden som behandlar fyra olika kategorier av metakognition. Lärarna förvänts markera på en fyrgradig skala på huruvida de instämmer med påståendena eller ej. Enkätssvaren kvantifierades och olika grupprelaterade medelvärden åskådliggörs i form av figurer. Resultat Resultaten ger vid handen att lärare i allmänhet tenderar att vara relativt positiva till att ta hänsyn till metakognitiva aspekter i betyg och bedömning trots att de uppenbarligen brister i förmågan att aktivt träna sina elevers metakognitiva medvetenhet. Det visar sig även attsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectsv
dc.titleDen metakognitiva lärarensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record