Visa enkel post

dc.contributor.authorEliasson, Fredriksv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:10Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:10Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25918
dc.description.abstractDet här arbetet visar elevers syn på det bemötande och de förväntningar som de upplever från lärare på det Individuella programmet. Bakgrunden till tillkomsten av Individuella programmet gås igenom, och även de styrdokument som skolan har att förhålla sig till. Utifrån olika teoretiska perspektiv analyseras de svar som eleverna gav. Studien, som är gjord i Västsverige, gjordes i intervjuform där eleverna intervjuades en och en, eller två och två. Sammanlagt ingår tjugo elever i studien. Generellt sett är alla elever nöjda med det bemötande de får. Många vittnar om att lärarnas förhållningssätt gentemot eleverna hjälper dem i sina studier. Eleverna säger att det är mycket lättare nu än tidigare i grundskolan då lärarna på IV upplevs bry sig om elevernas olika behov, även de sociala. Många av eleverna öser goda betyg över skolan och påstår att skolan är så bra som den bara kan bli. Lärarnas sätt att bemöta eleverna är i högsta grad grund till elevernas svar. Lärarna har även goda förväntningar om att eleverna skall klara av skolan. Många av eleverna upplever det som att motivationen höjs när man vet att någon tror på ens förmåga. I slutet delar författaren med sig av egna tankar varför skolans upplevs som så positiv. Förslag på hur man kan forska vidare avslutar studien.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörväntningarsv
dc.subjectBemötandesv
dc.subjectIndividuella Programmetsv
dc.titleDet här stället borde fler känna tillsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post