dc.description.abstract | Det här arbetet visar elevers syn på det bemötande och de förväntningar som de upplever från lärare på det
Individuella programmet. Bakgrunden till tillkomsten av Individuella programmet gås igenom, och även de
styrdokument som skolan har att förhålla sig till. Utifrån olika teoretiska perspektiv analyseras de svar som
eleverna gav. Studien, som är gjord i Västsverige, gjordes i intervjuform där eleverna intervjuades en och
en, eller två och två. Sammanlagt ingår tjugo elever i studien. Generellt sett är alla elever nöjda med det
bemötande de får. Många vittnar om att lärarnas förhållningssätt gentemot eleverna hjälper dem i sina
studier. Eleverna säger att det är mycket lättare nu än tidigare i grundskolan då lärarna på IV upplevs bry sig
om elevernas olika behov, även de sociala. Många av eleverna öser goda betyg över skolan och påstår att
skolan är så bra som den bara kan bli. Lärarnas sätt att bemöta eleverna är i högsta grad grund till elevernas
svar. Lärarna har även goda förväntningar om att eleverna skall klara av skolan. Många av eleverna
upplever det som att motivationen höjs när man vet att någon tror på ens förmåga. I slutet delar författaren
med sig av egna tankar varför skolans upplevs som så positiv. Förslag på hur man kan forska vidare avslutar
studien. | sv |