Att blogga för att synliggöra lärande
Abstract
Syfte
Syftet med uppsatsen är ta reda på hur man genom att arbeta med IT kan underlätta barns lärande. Genom att
föreslå och testa ett arbetssätt vill jag se hur man genom att arbeta med dokumentation med hjälp av IT kan
hjälpa barn att se sitt eget lärande.
Frågeställning
Hur kan IT hjälpa barnen att kommunicera vad de har lärt sig?
o Hur kan användning av en blogg leda till att barns lärande underlättas?
Metod och material
För att besvara frågeställningen genomfördes ett experiment med en blogg som grund. Experimentet
genomfördes i en förskoleklass med barn i åldern 5-6 år. Resultatet analyserades sedan utifrån tidigare forskning
som går att koppla till ämnet.
Resultat
Bloggen visade sig underlätta såväl dokumentation som lärande. Resultatet presenteras och analyseras efter de
många teman som återfinns i blogginläggen och som har relevans för läraryrket och för verksamheten i förskola
och skola.
Betydelse för läraryrket
Att experimentet genomfördes parallellt med den ordinarie verksamheten i en förskoleklass och med direkt
koppling till denna gör att vi tydligt kan se relevansen för läraryrket. Resultaten visar hur och varför en blogg
som dokumenterande verktyg kan användas i förskola och skola. Samtidigt har även informations- och
kommunikationstekniken betydelse för läraryrket, i en tid när lärare utbildas genom bland annat PIM, praktiskt
IT- och mediekompetens.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Mathiasson, Daniela
Keywords
Blogg
förskoleklass
IT
digital dokumentation
Language
sv