Show simple item record

dc.contributor.authorRundquist, Annsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:15Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:15Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25920
dc.description.abstractSammanfattning I detta arbete om Street Art och bildundervisning har jag velat undersöka förutsättningarna för att jobba med Street Art i undervisningen. Som blivande lärare i bild- och formgivning, väcktes min nyfikenhet på ämnet då jag insåg att det med största sannolikhet är ett förbisett område i bildundervisningen. Följaktligen blev jag nyfiken på vad eleverna, gymnasieungdomar, kunde ha för uppfattning om fenomenet och vad studiet av Street Art kan ha att tillföra bildundervisningen. Jag har försökt undersöka om det kan anses vara värdefullt eller t.o.m. en ”bonus” att studera Street Art, dels från skolans och dels från elevernas synvinkel. För att få ett litet perspektiv på var gymnasieungdomar kan befinna sig i sina tankar om detta ämne valde jag att göra en kvalitativ, explorativ enkätundersökning . Street Art befinner sig i ett gränsland mellan konst, protest och samhällskritik. Det finns många former och uttryck av Street Art och det finns ingen helt enkel definition av begreppet. Det är kort och gott uttryckt – gatukonst. Mer om detta längre fram i arbetet. Eftersom Street Art många gånger innehåller starka visuella budskap som alltmer utförs av skickliga konstnärer (varav vissa lyckats att ta klivet ut på den internationella konstscenen), finns i det en särskild poäng med att studera den: det är kontroversiellt och aktuellt, det är ungt, det ifrågasätter och har även flera estetiska kvaliteter. Detta är bidragande orsaker till att jag velat undersöka begreppet lite närmare. Utifrån resultatet av undersökningen och styrdokumentsgranskningen, resonerar jag i slutkapitlet kring Street Art i bildundervisningen. De uppfattningar som kom fram i enkätundersökningen visade på att det finns både nyfikenhet och många frågor om ämnet, en bra kombination som förutsättning för lärande. I granskningen av styrdokumenten blev det klart vilken stor roll kommunikation har, och ska ha, i bildämnet idag. Där finns en roll som Street Art kan fylla när det bl.a. gäller att jobba för att utveckla elevens förmåga att tolka ett budskap. Studiet av Street Art kan dessutom uppfylla båda skolans övergripande uppdrag: demokrati- och kunskapsuppdraget. Vilket för mig känns som meningsfull undervisning – och lite som att ”slå två flugor i en smäll”: att utforska demokratibegreppet samtidigt som man bedriver bildundervisningsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectStreet Artsv
dc.subjectgatukonstsv
dc.subjectoffentliga rummet,sv
dc.titleGymnasieungdomars uppfattningar om Street Art – en grund för att jobba med Street Art i bildundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record